BILLIGSALG: Volkswagen e-Golf og Nissan Leaf har knivet om tetposisjonene på salgslistene de siste årene. Nå er prisbildet i ferd med å endres kraftig. Det kan gi gode kjøp både av nye og brukte biler. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

VW e-golf og Nissan Leaf som bruktbil:

Nå er disse elbilene billigere nye enn brukt

Norgesfavoritten VW e-Golf er i ferd med å fases ut til fordel for ID.3. Det gir kraftige prisavslag på ny bil – og ditto frustrasjoner for dem som skal kvitte seg med en brukt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: VW e-Golf forsvinner fra markedet og aldrende Nissan Leaf får en spennende etterkommer i 2021. Det får store følger for prisene på både nytt og brukt.

Tidlig i utrullingen av elbiler blant norske bilkjøpere førte lang leveringstid til at bilene ble solgt langt over nybilpris. Men da fikk du en bil som var så godt som ny.

Nå er ventetiden forlengst borte på flere av modeller. 

Men den sjeldne ulikheten mellom nybilpris og bruktbilpris er ikke forsvunnet.

I kampanjer fra Volkswagen blir du i disse dager fristet med nye og velutstyrte e-Golf til kampanjepriser ned mot 250.000 kroner. Det er nærmere 80.000 kroner under tidligere nybilpriser.

Nissan selger Leaf med den største batteripakken (62 kWt) med et avslag på nærmere 50.000 kroner.  

Du kan med andre gjøre et svært godt kjøp på en ny e-Golf – med mindre du er avhengig av den ekstra rekkevidden som stadig flere modeller nå kan vise til.

Og du kan gjøre et svært godt kjøp på en ny Leaf – med mindre du er avhengig av det mer moderne preget og de bedre ladeegenskapene du får på de nyere modellene. 

Men kanskje vel så interessant, og felles for begge: 

Du kan prute med unorsk selvfølgelighet på bruktmarkedet blant et bredt utvalg nesten nye biler med lav kilometerstand.

Stygt tap

Og like opplagt må du forberede deg på et svært stygt tap hvis du ganske nylig har kjøpt en ny e-Golf eller Leaf, men likevel har lyst til å bytte den ut i disse dager.

Det er mest prekært for e-Golf-kjøperen.

Det er ikke lenge siden en ok utstyrt versjon kostet over 330.000 kroner. I dag er en bedre utstyrt kampanjeversjon offisielt priset til 284.000 kroner, inkludert frakt og levering.

Men jevnlig reklamerer ulike forhandlere med et begrenset utvalg biler ned til 255.000 kroner.

På Finn.no ligger det ett og to år gamle e-Golf som har gått 15-20.000 kilometer og som er priset vesentlig høyere enn dagens nybilpris på bilen. Hele 18 biler har i øyeblikket en pris på over 300.000 kroner. Den største optimisten finner vi i et Oslo-basert bruktbilfirma, som har lagt ut en 2018-modell til svimlende 359.000 kroner. En reell markedspris ligger kanskje 130.000 kroner laverere.

Prisdifferansen er ikke like prekær for Leafs del.

Men det ligger brukte biler ute til salgs som er priset 20-30.000 kroner over dagens nybilpris på modellen med den største batteripakken.

Nissan har ikke meldt om noen pensjonsdato for Leaf. Men det er opplagt at en såpass aldrende bil vil få problemer mot nykommerne med bedre rekkevidde og ladeegenskaper – og lavere pris. 

Og – ikke minst – vil Nissans kommende elbil, Ariya, bli langt mer attraktiv for lojale Nissan-kunder.

Denne SUV-en skal etter planen komme på norske veier i 2021, og ryktene sier at utseende blir svært likt den spennende konseptmodellen som allerede er vist.

For bruktbilkjøperne er alt dette godt nytt. Den ferske rekkevidde- og ladetesten til Motor og NAF, viste at både e-Golf og Leaf gjør sine saker bra – og i tråd med tidligere tester.

Spesielt utgående e-Golf framstår som en topp moderne versjon av en av bilhistoriens største ikoner. Nå er den også historisk billig.