FACELIFT: Det er ikke store utvendige endringer på nye Ioniq, det viktigste er økt rekkevidde. Foto: Hyundai Motor

Hyundai Ioniq får et løft:

Opp 30.000 i pris med bedre rekkevidde

Prisen på Hyundais billigste elbil øker med rundt 30.000 kroner i forbindelse med midtlivsoppgraderingen, men framstår fortsatt som prisgunstig for deg som ikke må ha maksimal rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hyundais første elbil har kommet litt i skyggen av Kona på grunn av dårligere rekkevidde. Men prisen har vært veldig god. Nå har både rekkevidden og prisen økt.

En del nytt sikkerhetsutstyr, blant annet filskifteholder og automatisk fjernlys blir standard. Det samme blir en større infoskjerm.

Litt ny kosmetikk hører naturligvis også med til en facelift. 

Men for Ioniqs del er nok økt rekkevidde enda viktigere. Den begrensede aksjonsradiusen på fulladet batteri har gjort at modellen har havnet litt i skyggen av rekkeviddevinnerne fra eget konsern, Hyundai Kona, Kia e-niro og Kia e-soul.

Men midtveis i livsløpet kommer en oppgradering på bilen som i dagens versjon faktisk er Norges 10. mest solgte. 

Les også: Her er Norges beste elbiler

Over 300 km

Den nye modellen skal nå klare 313 kilometer, ganske realistisk målt, med en batteripakke som har vokst fra 28 til 38,3 kWt.

Dette er en økning i rekkevidde på 36 prosent.

Motors erfaringer med elbiler fra Hyundai-konsernet er at tallet er fullt oppnåelig på en god norsk sommerdag.På kaldere dager må du ned i underkant av 20 mil.

Uansett er dette en forbedring - og for mange nok.

Les også: Vi har prøvekjørt kinesisk el-SUV i Norge

 

Hyggelig pris

Og i det perspektivet blir også prisen hyggelig: Den starter på ​​​​​282.900 kroner. 

Men de fleste kjøper en bedre utstyrt modell​​ ​til 307.900 kroner.

Og svært mange legger til skinnseter (10.000) og soltak (10.000). 

Da har du altså en fullutstyrt Ioniq til omtrent startprisen av en ribbet e-Golf med dårligere rekkevidde.

Eller omtrent samme pris som de første brukbart utstyrte ID.3 i begrenset opplag.