Mennesker rundt bil
VM I TESTTUR: Etter ca 11.000 km testkjøring kom den kinesiske elbilen Aiways U5 til Oslo denne uka. Vi prøvekjørte bilen – uten å bli veldig begeistret. Foto: Peter Raaum
Første billige Kina-SUV på norske veier:

Denne elbilen er litt for langt hjemmefra

Her er den første testen av en rimelig, kinesisk elbil på norsk jord. Vi lånte SUV-modellen Aiways U5 for test fra Oslo til Skåne, og erfarte først og fremst det selvsagte: Det er langt fra Kina til Norge.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Kina er verdens største bilprodusent, men kinesiske biler har i liten grad vært tilgjengelige for norske kjøpere. Vi har prøvekjørt en ny kinesisk el-SUV som lanseres i høst.

Det gjelder ikke bare rent geografisk:

Bilen er i skrivende stund underveis på en 1400 mil lang testtur fra Xi’an, Silkeveiens startpunkt i Kina, til hovedscenen for morgendagens kjøretøy, bilutstillingen i Frankfurt.

På den reisen lærer testmannskapet mye – først og fremst om hvilke forbedringer denne bilen trenger før den lanseres med full tyngde i 2020.

Det er en hel del.

Det har, i følge testlaget, vært en reise gjennom bilverdenens absolutte ytterligheter, med hardpakkede kjerreveier i Kazakhstan (nei, der finnes det absolutt ikke hurtiglading) og verdens mest Tesla-tette bykjerne innerst i Oslofjorden.

Men for oss er 40 mil bak rattet på en av Kinas første elbiler for det globale markedet mest en påminnelse om at en bil ikke bare er en bil.

Les også: «Skal du forstå elbilmarkedet, må du se til Kina»

Bil på motorvei

Bil på grusvei

Bil på bensinstasjonDER INGEN SKULLE TRU…: …at noen elbil skulle kjøre, nemlig på veiene i Kazakhstan. Ladingen måtte stort sett ordnes fra medbrakte aggregater på følgebilene. Foto: Aiways

Best på hjemmebane

Ratt og fire hjul har de alle, men forøvrig er de helst skrudd sammen for å møte ønskene til kjøperne i produsentens største marked. Og det markedet er selvfølgelig ikke Norge – som har fattige 0,2 prosent av verdens bilsalg.

Alle kinesiske biler skal spille best på hjemmebane, der flesteparten av verdens biler faktisk selges, og det er – for å si det forsiktig – forskjeller i preferansene mellom kinesiske og norske bilkjøpere.

Ja, begge grupper liker SUV’er bedre for hver dag som går.

Og ja, begge foretrekker biler som gjennom ulike insentiver er fordelaktig priset.

Men vi er fristet til å si at likhetene stopper der, hvis denne første Aiways-modellen faktisk leverer på hovedønskene til kinesiske kunder.

For den har noen fremtredende kvaliteter som norske kjøpere i liten grad bryr seg om.

Samtidig mangler den en serie finesser som i Norge regnes som helt selvsagte.

Les også: Her er alle Motors SUV-tester

Plass til alle

Det er en romslig bil. Når vi er to i en bil i Norge setter oftest begge seg foran; er vi tre setter to seg foran og en bak. I Kina er sjansen stor for at en duo deler seg med en i forsetet og en på andre rad, mens en trio gjerne vil ha én person foran og to bak. 

Den sedvanen har lagt premisser for bilens design:

Du kan dytte et helt musikkorps inn i baksetet og fortsatt ha god plass framme – selv om bilens vitale mål ikke er eksepsjonelle: Lengde 4680 mm, akselavstand 2800 mm. Likefullt har Aiways-modellen en romslighet i baksetet som rett og slett ikke finnes i europeiske biler.

Men plassen er bedre enn setene. Førersetene kan riktignok reguleres til å passe de fleste kroppsfasonger, men luftkjøling i setene kan du bare drømme om.

Les også: Presser e-tron-prisen ned under 500.000

Interiør i bil

Mann slår hodet i bagasjelokkSJEKK HØYDEN: Bagasjelokket går opp til 180 cm høyde. Noe å huske for deg som lang i beina.

Ladekabel på bilINNGANG FORAN: CCS-ladepunktet er i frontpartiet på bilen.

Norske mangler

Verre er det med to andre tidlige krav til en elektrisk SUV.

Aiways U5 har ikke firehjulstrekk (det kan komme i senere versjoner).

Og den har ikke rekkevidde som bringer deg mer enn 30 mil i sommervarmen uten ladepause. Hva det betyr omregnet til vintertemperaturer gjenstår å se (både WLTP-måling og EuroNCAP-test står på planen i høst), men det er ikke nødvendigvis et prosjekt å satse vinterferien på.

Bilen har NEDC-rekkevidde på 502 km. Våre tester i gode 25 graders sensommer på motorvei med lett labb antyder drøyt 300 km fra fulladet til nesten utladet. Vi blir overrasket om WLTP-testen bringer bilen veldig mye høyere.

Og hva skal da få deg til å velge en ukjent SUV som gjør 0 til 100 på over 8 sekunder, uten rattvarme, uten adaptiv cruise control, uten hengerfeste, og uten mulighet for å felle ned midten av baksetet så du får dyttet inn en skipose?

Les også: Auksjonarius bommet med 480 millioner i Porsche-handel

Bil i Kreml

Bil bakfra på vei

Nærbilde av bildørLANG RUTE: Her er ruta fra Xi'an til Frankfurt – og den inkluderte stopp i Kreml i den russiske hovedstaden (bildene over).

 

Leasingløsning

Prisen, kanskje.

Aiways U5 får en pris nær 350.000 kroner. Velger du bil utfra netto kvadratmeterpris høres det fristende ut.

Men detaljene i regnestykket gjenstår. 

Aiways ønsker leasing av bilene de får på veien i Europa, men har ennå ikke detaljene klare for hvordan den operasjonen skal gjennomføres.

Det er mer som gjenstår, før juryen er tilbake med dommen over denne bilen. Strengt tatt understreker dét nettopp den store styrken til Kinas bilindustri: De fikser det meste, bare si hva du vil ha!

Men det klapret i gebissene da Aiways-direktør Alex Klose greiet ut om tankene rundt service og ettermarked under en presentasjon for norske biljournalister tidligere denne uka.

«Den går ikke i stykker. Vi har lagt inn en sjekk ved 100.000 km, men kunne klart oss uten», sa Klose.

Og vel er vi tilbøyelig til å tro på eventyr, men etter fem år med Tesla vet vi at selv de beste elbiler går i stykker og vi har lært at det er forbløffende utfordrende å reparere dem så lettvint som forbrukerkjøpsloven og Tesla-reklamen lover.

Skal det virkelig være lettere for Aiways?

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

Bil sett fra siden med vannspeil foran

Rimelig premium

De første bilene kommer for salg i Kina i høst, mens det europeiske salget starter mars/april neste år.

– Målet er å bygge en rimelig premium-bil, sier Alex Klose.

Bilen er rimelig.

Men den er definitivt ikke premium etter europeisk standard.

U5 veier relativt beskjedne 1730 kg, noe som skulle gi håp om bedre rekkevidde enn vi oppnådde i vår testkjøring. Bilen er presis på rattet og behagelig å kjøre, men forbløffende treg til elbil å være.

Aiways har på kort tid etablert en fabrikk i Shangrao med kapasitet til en årlig produksjon på 150.000 biler i første fase, en kapasitet som senere kan dobles. Etter U5 (5 står for antall seter) kommer ganske raskt to andre U-modeller på samme plattform. U7 blir en av dem.

Bil bakfra på motor«SNART FRAMME»: Totalt tilbakelegger de to elbilene som Aiways tester en avstand på over 14.000 km.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!