FAMILIEBIL: Nye og litt tydeligere bilder viser VW ID.4 med sin tydelige SUV-form. Modellen kommer også med firehjulsdrift, stort bagasjerom og hengerfeste. Foto: Volkswagen AG

Her er Volkswagen elektriske SUV – ID.4:

Denne kommer på norske veier i år

Nye bilder av en lettere kamuflert Volkswagen ID.4 underbygger ryktene om en fullverdig SUV i familiestørrelse. Den er i Norge innen årsskiftet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: VW ID.4 får firehjulsdrift, 550 liter bagasjerom, hengerfeste og rundt 50 mils rekkevidde.

De første utgavene kommer med bakhjulsdrift. Senere kommer også drift på alle fire. Så mye mer informasjon får vi ikke per dags dato – selv om bilen var lansert som en av flere attraksjoner på den nå avlyste bilutstillingen i Genève.

Nærmest identiske Skoda Enyaq ligger et sted i den samme lanseringsløypa, også denne med målgang i god tid innen årsskiftet. 

Dette er en bil Motor har fått anledning til både å kjøre og se umaskert, men i overenstemmelse med ledelsen i Volkswagen-konsernet kan vi foreløpig ikke publisere våre inntrykk.

Vi må altså vente på grunnleggende fakta om blant annet batteristørrelse og bagasjerom, selv om mye av dette er enkelt å gjette seg fram til, basert på ID.3 sine spesifikasjoner. 

Men utseendemessig ser man både den romslige karosseriformen og fronten som følger designretningen på ID.3

Under 400?

Motor har tidligere varslet en startpris på under 400.000 kroner, basert på uttalelser fra Scott Keogh, administrerende direktør i VW i USA. Han har sagt at ID.4 vil komme på det amerikanske markedet med en pris på rundt 40.000 dollar. Disse anslagene pleier å stemme godt med prisene på de avgiftsfrie norske elbilene.

Da snakker vi om en modell med bakhjulsdrift og trolig den mellomste batteripakken på 62 kWt som VW introduserer til elbilene. 

Den skal gi en rekkevidde på 420 kilometer i ID.3, en del mindre i større og tyngre ID.4.

Pluss, pluss, pluss

Vi anslår at du må legge på i overkant av 100.000 kroner for å få en godt utstyrt versjon med firehjulsdrift, hengerfeste (1600 kilo) og den største batteripakken på 83 kWt, som vil gi en rekkevidde på opptil 500 kilometer. ID.3 skal klare ytterligere fem mil.

Hovedkonkurrenter blir, i tillegg til konsernsøsken Enyaq, Ford Mustang Mach-E og selvsagt Y-modellen fra den foreløpige målestokken i dette markedet, Tesla.