Biler ved bensinstasjon
IKKE PROBLEMFRITT: Nissan Leaf (den blå bilen foran) har vært en storselger i Norge i mange år, men bilen har stadig utfordringer med at den lader tregt når den lades flere ganger. Foto: Peter Raaum
Nissans ladeproblem er ikke borte:

Hvorfor rammes Leaf av «rapidgate»?

Nissan Leaf med 40 kWt-batteri lader tregt når man har ladet flere ganger etter hverandre, fordi batteriet ikke har et aktivt kjølesystem. Fenomenet har fått navnet «rapidgate». Hva kan Leaf-kundene gjøre med det?

Del denne artikkelen

Motor kontaktet Nissan for en kommentar til ladetallene for Leaf med den minste batteripakken. 

Kommunikasjonssjef i Nissan Nordic, avdeling Norge, Knut Arne Marcussen svarer følgende på spørsmål om det finnes en løsning på «Rapidgate» dersom kunden ønsker det:

– På Leaf 40 kWt produsert fram til mai 2018, finnes det en software-oppdatering kundene kan få installert på sine biler dersom de oppsøker sin forhandler. Biler produsert etter dette, har denne oppdateringen med fra produksjonen, sier Marcussen.

Les hele ladetesten her!

Blå bil fra siden

– Ladefarten avhenger hele tiden av temperaturen i batteriet. Dersom den blir for høy, reduseres ladefarten for å skåne batteriet for igjen å sikre lengst mulig levetid. Uten at det skal gå på akkord med levetiden, så tillater denne oppdateringen en noe høyere temperatur under lading, legger han til.

– Merk at det er en rekke forhold som påvirker batteritemperaturen forut for hurtiglading. En ting er utetemperaturen. Noe annet er hastighet forut for lading, topografi, kjørestil osv. Vi anbefaler også å lade før bilen går under 10 prosent samt å avslutte ladingen når du når opptil 80 prosent. Det sikrer mer effektiv hurtiglading, avslutter Knut Arne Marcussen.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.