Rød bil fra siden
ET LITE STYKKE NORGE: Tesla Model 3 er Norges bilkjøperes soleklare favoritt for tiden. Foto: Tomm W. Christiansen
Økning i bilsalget i september:

Noen Tesla-båter gjorde hele forskjellen

Båter fra Amerika fullastet med Tesla Model 3-biler gjorde hele forskjellen for det norske bilsalget i september. 21 prosent av alt nybilsalg var Model 3, i en septembermåned hvor det samlede nivået var 5,1 prosent opp fra 2018.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Det ble 11.157 nye personbiler i september, 537 flere (+ 5,1 prosent) enn i september 2018, i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Hittil i år er det registrert 110 617 nye personbiler, 883 færre enn i samme periode i 2018.

Over hele verden er personbilsalget under press, men de norske mekanismene er drevet av andre krefter enn handelskrig og mulig resesjon. I Norge er det avgiftsfritaket som styrer bilvalg og bilsalg.

Og det er enkeltprodusentenes evne til å levere biler som langt på vei avgjør de månedlige duppene opp og ned.

Ingen av disse svinger kraftigere enn Tesla. Den som skal vurdere Tesla-trenden må se utover månedlige svingninger og støtte seg på kvartalsvolumene, ettersom leveransene fra Fremont-fabrikken i California skjer i rykk og napp i enda større grad enn hos konkurrentene.

Til september-tallene for det norske markedet kom leveranser som løftet Model 3 suverent til topps på registreringsstatistikken.

Les også: Storsatsing på utskjelt lade-teknologi

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Rett i hjerterøttene

For andre gang i historien hadde Model 3 over 20 prosent markedsandel (var på 28,9 prosent i rekordmåneden i mars), med det tredje høyeste faktiske tallet: 2342 biler.

Det er imponerende, men det forteller ikke bare en historie om at Tesla treffer bilkjøperne i hjerterøttene.

Den sier også noe om at veldig mange andre produsenter sliter med salget – eller med timingen på leveransene.

Volvo, Skoda og Opel har ingen modeller blant topp 10 i september. Renault og Kia er ikke blant topp 20. Mercedes, Peugeot, Citroën og Mazda er utenfor topp 30.

Og selvfølgelig: Napper du bort elbil-salget, er ikke restene mye å leve av. 

Bare fire ikke-elektriske modeller er solgt i mer enn 100 eksemplarer: Skoda Octavia (133), Ford Focus (101), Suzuki Vitara (101) og Volvo V60 (100).

Les også: Ny Ford-gigant går fire mil på strøm

Lysner med litt strøm

Det bekrefter bare at norsk bilbransje handler om å levere elektrisk. For importørene av alle merkene tre avsnitt lengre opp, ligger redningen i grader av elektrifisering de nærmeste månedene.

Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 54,5 prosent i september. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i september var 47 g/km, 8 g/km lavere enn i september 2018.

Bruktbilsalget steg 1,5 prosent i september, og er samlet sett 1,8 prosent bak fjorårets tall.

Leasingfallet fortsetter, nå ned tre prosentpoeng mot samme måned i 2018. Hittil i år er den såkalte næringsandelen (som inkluderer leasing) på 50,3 prosent.

Les også: Vil ha 20 ganger høyere avgifter i by-rush enn distriktene

Bensin-stup

12,4 prosent av de nyregistrerte bilene i september var dieselbiler (samme som i september 2018), mens bensinandelen falt kraftig fra 16,1 prosent i 2018 til 10,3 prosent i september i år.

Hittil i år er det samlede tallene 15,5 prosent diesel (ned fra 17,9 i fjor) og 16,6 prosent bensin (ned fra 23,8 prosent i fjor).

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?