Laboratoriemedarbeidere i hvite drakter
SATSER: VW-konsernet er i gang med å bygge opp sin egen batterifabrikk, som skal stå produksjonsklar om tre-fire år. Men arbeidet med å utvikle ekspertise og løsninger er allerede godt i gang. Foto: Volkswagen AG
VW investerer 10 milliarder i ny fabrikk:

Skal lage sine egne batterier

Volkswagen ønsker å bli selvforsynt på batterier til sine mange kommende elbiler. Et anlegg for utvikling er allerede i drift, og i løpet av tre-fire år skal en ny fabrikk med 1000 nye arbeidsplasser være klar.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: I september åpnet VW et anlegg for utvikling av battericeller i byen Salzgitter, sør-øst i Tyskland. Her skal rundt 300 eksperter utvikle løsninger for produksjon av litium-ion batteri. Planen er å starte produksjon av batterier i 2023-2024.

I første omgang investerer Volkswagen over 10 milliarder euro i egen utviklings- og produksjonskompetanse, før tilsvarende beløp dyttes inn i fabrikken som bygges i samarbeid med den svenske batteriprodusenten Northvolt.

Det svenske selskapet ble grunnlagt i 2016, med mål om å levere verdens mest miljøvennlige litium-ion batterier. I tillegg til Volkswagen, har de tunge industrielle partnere som Scania, BMW og Siemens.

Les også: VW-nyheten overskygget alt på Frankfurt-utstillingen

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

«En milepæl»

300 ansatte er allerede i sving på det nye anlegget i byen Zalsgitter, og ytterligere 700 vil passere dørene til fabrikken når produksjonen starter i løpet av 2023-2024.

– Samlingen av utvikling, testing og pilotproduksjon av battericeller i Salzgitter er en ny milepæl i den omfattende elektriske offensiven til Volkswagen-gruppen, sier Stefan Sommer, styremedlem i VW-gruppen.

 – Ved å samle battericellekompetansen i dette anlegget, sikrer vi at vi selv driver utviklingen av denne nøkkelkomponenten i elektrifiseringen fremover, utvikler nye standarder, og setter dem raskt i serieproduksjon, fortsetter han.

Les også: VW e-golf ingen vinner i Motors store ladetest

Skal beherske det hele

Frank Blome skal lede senteret for utvikling av battericeller.

– Vi vil på kort tid få mer inngående kunnskap om produksjonsprosessen. Erfaringene vi høster her, vil også hjelpe oss til å beherske hele verdikjeden, fra råvarer via produksjon til resirkulering, sier han.

Et pilotanlegg for resirkulering av batterier er også under oppstart i anlegget i Salzgitter, og skal tas i bruk i 2020.

To menn i dressLEDER AN: VW-sjefene Thomas Hoffmann og Frank Blome (t.h.) leder batterisatsingen.