SATSER IGJEN: Opel ble en pionér på elbilmarkedet med Ampera-e, som av ulike grunner ikke lyktes i første runde. Nå kommer Corsa som et nytt og frisk forsøk i småbilklassen. Foto: Opel

Elektriske Opel Corsa kan reserveres i sommer:

33 mil og varslet prisbombe

Svært konkurransedyktig pris og solid rekkevidde skal lokke kundene til Opels andre helelektriske bil. Foreløpig er bare rekkevidden klar: 33 mil.

Publisert Sist oppdatert

Under skallet deler Corsa teknikken med Peugeot e-208 og DS 3 E-Tense, som ligger litt foran i den elektriske løypa storkonsernet PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) har staket ut.

Batteriet på 50 kWt kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader, og prosessen kan styres med smarttelefon via en egen app.

Med 33 mils rekkevidde, legger Corsa seg i teorien midt mellom sine to konsernsøsken – med én mil i hver retning. Peugeot e-208 har 34 mils rekkevidde, DS3 E-Tense har 32.

Les også: Her er Skodas første elbil

LYSGLIMT: Opel har alltid vært flinke med lys, og Opels adaptive, blendingsfire lyssystem blir standard i Corsa.

Ny lysteknologi

Den felles elmotoren på 136 hk/260 Nm gir Corsa akselerasjonstallene 2,8 sekunder fra 0-50 og 8,1 sekunder fra 0-100 km/t. Meget raskt i en fossil verden, mer enn nok i en elektrisk.

Men et stykke unna litt større – og vesentlig dyrere – konkurrenter som Hyundai Kona og Kia e-Soul, som begge har 204 hester og rundt 10 mil bedre rekkevidde.

Også Opels eget problembarn gjennom mange år, Ampera-e, befinner seg i dette sjiktet.

Opel ønsker likevel å spille litt på det sportslige. Taklinjen er senket 4,8 centimeter og sitteposisjonen 2,8 centimeter. Også tyngdepunktet er lavere enn tidligere. Alt skal bidra til mer dynamiske kjøreegenskaper.

Opel har alltid ligget i teten på lysteknologi. Corsa blir første bil i småbilklassen som blir tilgjengelig med Opels adaptive og blendingsfrie lys, kalt IntelliLux LED-matrix.

Les også: Her er alle elbiltestene

For folk flest

Modellen kan reserveres senere i sommer, men prisene er ikke klare. Opel-sjef Michael Lohscheller er uansett tydelig på at økonomien i å eie en Corsa skal være kjøpsutløsende i et kraftig voksende marked:

– Takket være en svært konkurransedyktig pris, vil nye Corsa gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for mange nye kunder. Den blir en elbil for folk flest, lover han.

DS 3 E-Tense, som har som ambisjon å bringe luksusfølelsen inn i denne klassen, er til sammenlikning priset i to utstyrsversjoner til henholdsvis 312.000 og 342.000. Corsa må nødvendigvis legge seg et godt stykke under dette.