Bil med ladekabel
HYBRIDER: Disse folkelige Peugeot-modellene med 3008 i spissen kommer nå som ladbare hybrider, i tillegg til de øvrige modellene.
Peugeot slår seg løs foran bilutstillingen på hjemmebane:

Franskmennene følger strømmen

Peugeot framstår plutselig som hyperaktuelle med fire ferske hybrider. Samtidig definerer de en litt fjernere framtid ved å hedre et 50 år gammelt ikon foran den kommende bilutstillingen i Paris.

Del denne artikkelen

Peugeot lanserer fire ladbare hybrider, fordelt på den velkjente kompakt-SUV’en 3008, samt splitter nye 508.

Bilene får tilnavnene Hybrid eller Hybrid4, avhengig av antall drivhjul. Peugeot kaller bilene «kraftig motoriserte lavutslippsbiler», og de får enten 225 eller 300 hester.

Drivlinjen er basert på turbomotoren på 1,6 liter, som blir koblet opp mot batterier på henholdsvis 11,8 og 13,2 (firehjulstrekk) kWt. Alle biler får åtte trinns automatgirkasse.

Dette skal gi en rekkevidde på ren strøm på 5 mil, etter den nye og strengere målenormen WLTP.

Les også: Så lange er ventelistene på elbil

Tre biler oppstilt

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

Som fortjent

Mange vil hevde at 3008, Årets bil i 2017, nå får drivlinjen den fortjener.

Utseendemessig er dette en litt røff SUV, men hittil har den bare kommet med forhjulstrekk. Nå blir det 300 hestekrefter og firehjulstrekk, så får vi avvente prisen for å se om dette blir en suksess også i praksis.

Bensinmotoren yter 200 hestekrefter, i tillegg får den en elektrisk motor både foran og bak. Paradegrenen 0-100 går på 6,5 sekunder.

508 kombinerer en bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter i tillegg. Systemeffekten blir på 225 hestekrefter.

Les også: Er dette årets elbil-nyhet?

Viser fram legende

Peugeot vil også vise fram modellen «e-legend concept» i Paris til uken.

Det er en helelektrisk variasjon over det nøyaktig 50 år gamle ikonet 504. Og en konseptbil.

Peugeot e-legend50 ÅR ETTER: Nye helelektriske e-legend hedrer legenden 504. Likheten er slående, teknologien høyst forskjellig.

Altså neppe noe vi vil se på veiene i denne formen.

Like fullt et interessant innblikk i de tankene det store PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel, DS) gjør seg om framtiden. Og en sjarmerende hyllest, bare noen dager før store deler av bilindustrien samles til utstilling i Paris. Det var her modellen første gang ble presentert for 50 år siden.

504 fikk oppmerksomhet for sitt moderne utseende og sine gode kjøreegenskaper, og vant tittelen Årets Bil i Europa samme år. Ett år senere ble 504 også tilgjengelig som den coupeen dagens moderne elektriske variant er inspirert.

Les også: Elbil-bestselgere i testduell

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Induksjonslader

Likheten mellom de to bilene er slående. Men teknologisk føles tidsavstanden som langt mer enn 50 år. e-legend har firehjulstrekk og en elmotor på 462 hk. og dreiemoment på 800 nm.  Klassikeren 0-100 km/t. går unna på under 4 sekunder.

Den er utstyrt med et 100 kWt batteri og rekkevidden er 600 kilometer (WLTP). Med hurtiglader kan bilen lades til en rekkevidde på 500 kilometer på 25 minutter. Den er også utstyrt med induksjonslader.

Med e-legend vil det være mulig å kjøre hundre prosent autonomt. Da legger seteryggen seg bakover og rattet forsvinner i dashbordet. Men Peugeot ønsker også å signalisere at kjøregleden ikke forsvinner med framtidens teknologi. Kupéformen og de muskuløse linjene skal appellere til den aktive sjåføren.

Les også: Niro Electric med bedre plass enn rekkeviddekongen