SNART KLAR: VWs elbil-sjef Christian Senger foran en I.D. Buzz på fjorårets bilshow i Los Angeles. I.D blir produsentens første rene elbil, og lanseres i 2020. I.D står for øvrig for «ikonisk design». Foto: Volkswagen AG

VW-sjefen om den rivende utviklingen:

– Elbil-markedet vokser raskere enn vi trodde

Sjefen for elbilene til VW erkjenner at etterspørselen av elektriske biler overgår konsernets beregninger. Målet om å produsere en million elbiler i året innen 2025 er innen rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Både det europeiske og det kinesiske markedet tilrettelegges for elbiler i et høyere tempo enn de fleste eksperter har spådd.

Christian Senger, el-sjefen hos VW, sier i et intervju med nyhetsbyrået Reuters at det ikke er så enkelt å se i krystallkula og legge planer i 15-årsperspektiv.

– Vi ser at markedene selv ønsker flere elektriske biler enn vi har øremerket, sier han.

Les også: Neo blir den nye Golf’en

– Vi ser en vekst her som vi ikke kan sammenlikne med noe annet produkt, legger han til, og mener det er fullt mulig for VW å nå målet om å produsere en million elbiler i året innen 2025.

Totalt sett håper hele VAG-konsernet (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche m.fl.) å levere hele tre millioner elbiler i året på dette tidspunktet. Gruppen har sikret batterikontrakter verdt 48 milliarder dollar for å kunne produsere disse bilene.

Les også: Utvider siktelsen etter dieselskandalen

I dag leveres bare e-Golf og e-UP som rene elbiler fra VW.

PÅ VEIEN: VW e-Golf. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Men i løpet av året kommer den helelektriske SUV’en Audi e-tron fra samme konsern. Dette er en av de de største bilnyhetene på lenge. Her får vi en familievennlig firehjulstrekker med rundt 40 mils realistisk rekkevidde.

Og med det er også den første av de virkelig store gigantene inne i en klasse der Tesla har regjert alene, og der Jaguar (I-pace) har noen måneders forsprang på resten av feltet med i første rekke Audi og Mercedes (EQC).

Les også: Her er vår dom over VW e-Golf

Fra 2020 kommer det så fire nye elbiler fra VW. Alle er produsert på en ny plattform utviklet kun for elbiler, uten kompromissene rundt bagasjeplass og batteriplassering vi ser på enkelte av dagens elektrifiserte fossilbiler.

PÅ TEGNEBRETTET: VW I.D.Vizzion. Foto: Volkswagen AG

Først ut er modellen I.D, en bil av Golf-størrelse. Så kommer det en SUV-variant av denne (I.D Crozz), før både en minibuss (I.D Buzz) og en premiummodell (I.D Vizzion) skal være på markedet i løpet av 2022.

Les også: Her er Volkswagens første selvkjørende bil