Trafikkork i Mumbai
VERRE ENN VERST: Få steder er køene tettere og lufta dårligere enn i Mumbai, hjemby for bilgiganten Tata. Foto: Monotoomono/Shutterstock
Setter mer konkrete mål enn Kina:

Her skal forbrenningsmotoren parkeres i 2030

Indiske myndigheter er i ferd med å sluttføre et program som sikrer at alle nye biler elektrifiseres fra 2030.

Del denne artikkelen

Sist uke varslet kinesiske myndigheter at arbeidet er godt i gang med å meisle ut en timeplan for innføring av forbud mot produksjon og salg av fossildrevne biler.

I India er 2030 nå definert som tidspunkt for skiftet.

Den offentlige tenketanken «National Institution for Transforming India» har målfestet 2030, og foreslår begrensninger i muligheten til å registrere bensin- og dieselbiler, samtidig som det innføres subsidier og insentiver for kjøp av elektriske biler.

Les også: Frontkolliderer om 2025-målet

Forslagene er ikke vedtatt, men veitransportminister Nitin Gadkari sa før helgen at landets bilprodusenter nå må starte produksjonen av elektriske biler for fullt, ellers risikerer de å komme bakpå myndighetenes politiske vedtak.

Det er i dag bare én stor bilprodusent som har elbil-produksjon av betydning, nemlig Mahindra (landets nest største) som kjøpte Reva i 2010.

Tata, Indias største bilprodusent og nummer 17 på listen over verdens største bilprodusenter, har ingen omfattende produksjon i dag, men de har planene klare.

Selskapet eier forøvrig Jaguar Landrover, som nylig varslet en omfattende elektrisk satsning.

India er ventet gå forbi Kina som verdens mest folkerike land i 2022. Landet har i dag 1,3 milliarder innbyggere.

Les også: Her er de første elbilene fra verdens største bilprodusent

Trafikkaos og kraftig forurensning har tvunget myndighetene til å forsere arbeidet med reduksjon av utslippene. Det selges tre millioner nye biler hvert år i India, mens tilsvarende tall for Kina, verdens største bilmarked, er 28 millioner årlig.

– Dette kommer til å bli en voldsom utfordring, men det er en utfordring vi må møte og ikke vike unna, sier Anant Talaulicar, sjef for Cummins, en av landets største motorprodusenter.