Spansk kvinne tester Tesla
SJELDEN KOST: Bare 6 prosent av Tesla-kjøperne er kvinner. Her er en spansk kvinne som utforsker displayet på en ny Tesla under åpningen av den første Tesla-butikken i Spania, i L'Hospitalet de Llobregat nord for Barcelona, i september. Foto: EPA/Alejandro Garcia
Regjeringen vil stramme inn elbil-subsidiene med vektavgift:

Hvem er egentlig Tesla-kjøperne?

Teslakjøperne har en årlig snittinntekt på langt over en million kroner, viser en rapport fra analyseselskapet Bisnode. Kjøperne er i hovedsak menn som er yngre enn den gjennomsnittlige nybilkjøperen.

Del denne artikkelen

Siden Regjeringens forslag om å innføre en vektavgift for de tyngste elbilene (i praksis Tesla) i årets statsbudsjett, har debatten gått om disse elbilkjøperne er en målgruppe som trenger å beholde alle kjøpsfordelene knyttet til elbil.

Beregninger hentet fra analyseselskapet Bisnode viser at de som kjøpte Tesla fra og med sommeren 2016 fram til sommeren 2017 hadde en snittinntekt på 1.142.583 kroner.

Det er godt over dobbelt så mye som snittinntekten for lønnet arbeid i Norge i 2016 (519.600 kroner).

– Kjøperne av nye Teslaer har også dobbelt så høy disponibel inntekt, det vil si penger man har igjen etter at man har betalt mat, bolig og andre faste utgifter, forteller markedsdirektør Richard Harborg i Bisnode.

NAF har sammen med flere politikere, Elbilforeningen og miljøorganisasjonene likevel reagert kraftig på at Regjeringen vil legge en vektavgift på elbiler over to tonn.

Les også: Dette er de nye elbilene som kommer i 2018

Ingen grunn til å hisse seg opp

– Denne avgiften er kortsiktig politikk. Folk hisser seg opp over Tesla-kjøperne, men det er ikke Tesla-kjøperne vi forsvarer. Vi trenger flere større elbiler med lang rekkevidde, både for familier og - ikke minst - i distriktene. Mange av modellene som er i anmarsj, også de som er langt mer folkelige enn Tesla, vil komme til å veie over to tonn, sier Geir Malmedal, leder av politisk avdeling i NAF.

– Ville det da ikke være naturlig å åpne for å knytte en avgift til prisen på bilen, for å få en bedre sosial profil?

– For det første kan man kjøpe en ny Tesla for under 700.000 kroner. For det andre så vil faktisk en elbil spare kjøperne for titusenvis av kroner i transportutgifter hvert år sammenlignet med en bil som går på fossilt brennstoff. For det tredje er det for tidlig å begynne å ta vekk kjøpsfordelene for elbiler. For å nå klimamålene trenger vi å selge mange flere elbiler enn i dag. Gjør vi ikke det, tror vi bilkjøp og bilbruk til å bli mye dyrere for oss alle. Så vi kjemper alle medlemmenes sak ved å kjempe for at alle elbilene skal beholde kjøpsfordelene, sier Malmedal.

Les også: Dette er er de tryggeste bilene på veien

Tesla Model XSNART MED AVGIFT? Tesla Model X

De rikes forsvarere?

Både Venstre og KrF har etter framleggelsen av Statsbudsjettet gitt uttrykk for at de ikke er enige med Regjeringen i innføringen av en vektavgift på tyngre elbiler, og at de vil kjempe mot denne avgiften i budsjettforhandlingene som pågår.

Den nye talspersonen for transport i Venstre, Jon Gunnes, sier til Motor at en vektavgift nå vil være ødeleggende for utviklingen av elbilens muligheter, både privatbiler og varebiler.

– Tesla X er drømmebilen for mange nordmenn. Den har firehjulstrekk, tilhengerfeste og en rekkevidde som gjør at familier vil kunne velge denne, samtidig som det er en luksusbil som blir for dyr for de fleste. Men det er denne biltypen som kan bringe elbilen til nye høyder. Tar vi bort luksus og de utradisjonelle løsningene som Tesla X har, bør det være enkelt for andre bilmerker å konkurrere i dette segmentet. Da blir prisen betraktelig lavere, men tyngden blir nok den samme. Da blir det feil å innføre en ekstraavgift på tyngde. 

Kjell Ingolf Ropstad (KrF), medlem av Finanskomiteen, sier at de vil komme tilbake til vektavgiften for tunge elbiler i sitt alternative budsjett.

– Vårt anliggende er at elbiler skal være konkurransedyktige slik at vi når målet om at alle nye biler som selges i 2025 er nullutslippsbiler. Det kan oppnås på flere måter, sier Ropstad til Motor.

Tidligere finanspolitisk talsperson i KrF, Hans Olav Syversen uttalte til Dagens Næringsliv tidligere i år at det er på tide å se på støtteordningene for elbiler på nytt: «En ting er å vurdere hvor dyr bilen bør være, men også avgrensninger for hva som kvalifiserer til avgiftsfritak og hva som ikke gjør det.»

Les også: Jubel for Teslas «folkevogn»

Kjønn og selvbilde

Meningsmålingsinstituttet TNS Kantar bekrefter Tesla-kjøperne som menn med god inntekt og høyt utdanningsnivå.

Ifølge deres rapport «The Norwegian EV and plug-in hybrid car market», hadde 70 prosent av Tesla-kjøperne en inntekt over 700.000 kroner.

– Andelen med inntekt over 1.200.000 utgjorde 21,3 prosent, andelen med inntekt mellom 900,000 og 1,2 millioner 20,6 prosent, mens andelen med inntekt mellom 700.000 og 900.000 utgjorde 27,9 prosent, forteller Anders Hovde, rådgiver i Kantar TNS med bil og transport som spesialfelt.

Resten av kjøperne, 30 prosent, hadde altså en inntekt på under 700.000 kroner.

– Nærmere bestemt utgjorde de med inntekt mellom 500.000 og 700.000 20,6 prosent av kjøperne. De resterende 8,8 prosent hadde en inntekt mellom 300.000 og 500.000.

– Dere har også sett på bilkjøpernes holdninger, hvorfor kjøper folk Tesla?

– De ønsker å framstå som reflekterte og dyktige, og er nok mer opptatt av eleganse enn av miljø, sier Anders Hovde.

Et annet interessant funn fra TNS Kantars rapport om kjøpere i elbilmarkedet er at det hovedsakelig er menn som kjøper Tesla.

Kun 6,6 prosent av kjøperne er kvinner, mens det for nye elbiler generelt er 20,2 prosent kvinnelige kjøpere.

Bisnodes undersøkelse viser ellers at alderen på snittkjøperen av Tesla er 47 år, mot 53 år for andre nybilkjøperne.

Hvor de bor? Teslakjøperne er i høy grad overrepresentert i Oslo, Akershus og Sør-Trøndelag.

Les også: Så forskjellig velger vi bil i forskjellige deler av Norge

Populære

Det er solgt 2694 biler av modellen Tesla X i Norge i årets ni første måneder, og bilen er nummer 9 på lista over flest antall solgte nye biler i Norge hittil i år.

Dersom Statsbudsjettet skulle bli vedtatt slik Regjeringen la det fram, får denne Tesla-modellen en økning på 71.346 kroner/96.324 kroner, avhengig av hvilken versjon man velger. Tesla X koster i dag fra 670.800 kroner til 1.236.700 kroner. Ekstrautstyr kommer i tillegg. 

Det er registrert 2023 nye Tesla S i løpet av årets ni første måneder. De fleste av disse vil med regjeringens forslag få en tilleggsavgift på sitt kjøp på 9371 kroner, eventuelt 24.020 kroner (begge modellene kommer i ni versjoner og prisklasser) fra 1. januar 2018. En ny Tesla S koster fra 622.700 kroner til 1.137.450 kroner, pluss ekstrautstyr.

Kilder: TNS Kantar: «The Norwegian EV and plug-in hybrid car market» (2016). Bisnode: «Solgte biler siste året». Rapporten er en analyse av kjøperne av de 20 mest solgte bilmerkene gjennom 12 måneder (2016/2017). Statistisk sentralbyrå, OFV, Bilnorge.no.