PRØVET MANN: Nissan-sjefen Makoto Uchida tror Ariya blir en stor suksess for selskapet.

Nissan-sjef Uchida:

– Ingen har så mye erfaring med elbil som oss

Toppsjefene i Nissan strutter av selvtillit når de snakker om nye Ariya. Med god grunn - i hvert fall etter bildene å dømme.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Ariya

  • Ny helelektrisk SUV fra Nissan.
  • To batteripakker på enten 63 eller 87 kWt.
  • Fra 340 til 500 km. rekkevidde.
  • Firehjulsdrift eller tohjulsdrift.
  • Motoreffekt fra cirka 218 til 395 hester.
  • Fra 415 til 468 liter bagasjeplass, avengig av modell.
  • Hengervekt 1500 kg. Ettermontering av takstativ mulig.
  • Kommer til Norge mot slutten av 2021.
  • Pris ikke klar.

Fact: Click to add text

Et lite utvalg europeiske medier, blant annet Motor, fikk en snau times videomøte med Nissans konsernsjef Mackoto Uchida og viseadministrerende direktør Aswani Gupta, i etterkant av onsdagens lansering av Nissan Ariya.

De to toppsjefene smilte like bredt som lyktebåndene til den nye elektriske stoltheten. Og det er lett å forstå dem.

Ariya ser lekker ut – både utvendig og innvendig.

Holde tidsplanen

Og på papiret har den alle spesifikasjoner til å bli et solid valg blant de kompakte SUV-ene.

Hvis Nissan klarer å holde tidsplanen, så kommer ikke Ariya så mye senere på norske veier enn de modellene som i øyeblikket framstår som de to største konkurrentene:

Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E.

To store rivaler

Og delvis også Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge. Skoda Enyaq og VW ID.4 vil nok også for mange være relevante konkurrenter. Men pris- og størrelsesmessig ser vi for oss Tesla og Ford som de to tøffeste rivalene.

I Nissan snakker de nå om en ny tidsregning. Før og etter Ariya. I den ganske ferske elbilhistorien hører også begrepet «før og etter Leaf» med.

For Nissan var først ute med å tilby en elbil som løftet komfort, plass og sikkerhet opp på samme nivå som en konvensjonell bil. Da må vi 10 år tilbake i tid.

Lært av Leaf

Og Nissan-sjefene er opptatt av all kunnskapen og erfaringen som ligger i disse årene.

– Alt vi har lært, har vi lært gjennom Leaf. Ingen har den samme erfaringen med elbil som oss, fastslår konsernsjef Uchida.

Direktør Gupta peker også på Ariyas spennende crossover-design og linker Nissan til et annet kapittel i bilhistorien - en kobling enkelte andre bilprodusenter kanskje ikke er like enig i.

– Husk, det var vi som skapte crossover-begrepet med modellene Qashqai og Juke, sier han.

Hadde troen

Det er uansett ingen tvil om at Ariya representerer en av de mektigste elbilprodusentene i verden.

Gupta ser gjerne litt tilbake på en dag som peker rett inn i framtiden.

- Da vi kom på markedet med Leaf, var det ingen som veiledet oss, ingen kunder der ute som hadde avdekket et behov. Vi lanserte ikke elbilen på grunn av klimaet eller på grunn av de reguleringene rundt utslipp som vi ser nå. Vi gjorde det fordi vi hadde tro på teknologien og kvaliteten på produktet, sier han.

Nøkkelfaktorer

10 år etter er det helt andre premisser.

STOLTE: Nissan-sjefene er stolte av nykommeren Ariya. Og når vi ser bilder av bilen, så er det lett å forstå dem.

– Nå vet vi hva kundene ønsker. Og med Ariya mener vi at vi skal gi dem det, sier Gupta - og lister opp tre nøkkelfaktorer:

  • Elektrisk drift.
  • Høyeste tillatte nivå av selvkjøring.
  • Bilens oppkobling til verden utenfor kupéen.

– Vi har også gitt bilen to batteripakker og muligheter for både tohjuls- og firehjulsdrift. Da kan bilen bedre tilpasses dem som har mest by- og nærkjøring, og dem som kjører lange distanser og i mer krevende klima, sier Gupta.

Kravstore Europa

Det finnes større markeder enn det europeiske for en produsent som Nissan: Det kinesiske, det amerikanske og selvsagt hjemmemarkedet. Men Både Uchida og Gupta understreker hvor viktige vi i Europa er.

- Det europeiske markedet utfordrer oss med sine reguleringer og kundenes høye krav. Det krever stadig ny teknologi og tilpasninger, og her ønsker vi å være pådrivere, sier Gupta.

Nissan er som kjent i en allianse med Renault og Mitsubishi. Sammen sitter de på noen av de største elektrifiserte suksessene i vår del av verden: Helelektriske Leaf og Renault Zoe og halvelektriske Mitsubishi Outlander.

Eget DNA

Men smilende foran en splitter ny elbil med et ganske unikt uttrykk og et nyutviklet Nissan-emblem i fronten, ønsker de ikke å vektlegge dette samarbeidet mer enn høyst nødvendig.

NISSAN-SJEF: Viseadministrerende direktør Aswani Gupta.

- Vi har våre egne modeller og vår egen portefølje, basert på en lojal kundemasse. Men når vi kan samarbeide, så gjør vi de. Renault og Mitsubishi kan understøtte oss med et felles grunnlag, men vi ha vårt eget DNA, sier Uchida.

- En allianse er ikke et merke. Nissan Ariya er et merke. Om plattformen er den samme, så betyr ikke det noe for kunden så lenge identiteten og særtrekkene til Nissan er på plass, legger Gupta til.

Marked for fossilbiler

Nissan-sjefene er som toppsjefer flest i bilverden for tiden: Veldig tilhengere av elbilenes utvikling, men også veldig bevisste på at biler med forbrenningsmotorer både dekker et marked i uoverskuelig framtid - og lønnsutbetalinger til de ansatte.

- Mange markeder ønsker fossilbiler. Og så lenge det er etterspørsel, ønsker vi å dekke den, sier Uchida.