
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr de ikke har lov til å ilegge
Statens vegvesen hevdet at bilister som sniker i bomstasjonene får et gebyr på 8000 kroner. Men da Motor spurte om lovhjemmelen, snudde etaten. De mangler hjemmel for å ilegge gebyret.
For to uker siden dokumenterte Motor at det fortsatt er svært lett å snike i bomstasjonene.
Det gjøres ved å bruke en brikke registrert på en elbil i en bil som kjører på bensin eller diesel, eller som er hybrid.
Dermed kan man spare store beløp i bomstasjonene – og i mange tilfeller kjøre helt gratis.
Sist helg omtalte Dagbladet Motors dokumentasjon. I samme artikkel ble Autopass-ansvarlig i Statens vegvesen, Bjørn Roar Eriksen, intervjuet. Til Dagbladet sa han:
– Du kan snike med Autopass akkurat som du kan snike på trikken. Det er liten sjanse for å bli tatt, men man får et gebyr på 8000 kroner hvis vi avdekker det.
Les flere saker om bompenger på Motor:
-
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
-
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
-
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
-
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
– Tolker
Motor kontaktet etterpå Eriksen med spørsmål om hvor Vegvesenet finnet hjemmel for å ilegge et slikt gebyr. Han bekreftet sitatet sitt i Dagbladet, og sa:
– Vi tolker regelverket slik at det er mulig å gi 8000 kroner i gebyr.
Motor gjentok utsagnet hans, og Eriksen bekreftet at vi hadde forstått ham riktig. Men han kunne ikke svare konkret på lovhjemmelen, og henviste Motor til en annen direktør for å få svar på hvor gebyret er hjemlet, og hvor mange som er ilagt et slikt gebyr.
Sjåfører i tunge kjøretøy, på over 3,5 tonn, er ifølge bompenge-regelverket pliktige til å ha brikke dersom kjøretøyet brukes i næring. Brudd kan medføre gebyr på 8000 kroner.
Men dette kravet gjelder ikke for alle typer privatbiler, eller for alle andre kjøretøy under 3,5 tonn.
– Ingen hjemmel
Motor spurte derfor sjef for brukerfinansiering i Statens vegvesen, Åge Jensen, om lovhjemmelen for å ilegge sjåfører av privatbiler et gebyr på 8000 kroner. Vi spurte også om hvor mange som er ilagt gebyr.
Over ett døgn senere, og etter at vi har kontaktet hans kommunikasjonsrådgiver to ganger, kommer svaret fra hans kommunikasjonsrådgiver Beate Viktoria Ørbeck.
Hun hevder Autopass-ansvarlig Bjørn Roar Eriksen er feilsitert av Dagbladet, selv om Eriksen avviste dette da Motor intervjuet ham et døgn tidligere.
Hun erkjenner også:
– Det finnes så langt ikke noen lovhjemmel for at personbiler skal ilegges gebyr for å ha elbil-brikke i fossilbil, heter det i eposten hun har sendt.
Vurderer gebyr
Men Statens vegvesen vurderer å anbefale innføring av et slikt gebyr. Snike-muligheten, som Motor har dokumentert både i fjor og nå i år, skal tettes til høsten, lover vegvesenet.
– Og da vil det være ønskelig å ha en mulighet for å innføre sanksjoner. Dette er en problemstilling som har vært diskutert, men vi har ikke konkludert, skriver kommunikasjonsrådgiveren.
Hun svarer ikke på spørsmålet om hvor mange som er ilagt gebyret.
Vi spør i ny epost, men hun svarer ikke.
Hvis du har fått et slikt gebyr, vil Motor gjerne høre fra deg.
Men du bør også nekte å vedta det…
Les også:
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk