S-SERVICE: Tidlig utgave av Tesla Model S.

Uenig med selger:

Fikk en over­raskelse da han ville bruke Tesla-serviceavtale

Teslaen hadde serviceavtale. Men bruktbilkjøperen fikk ikke det han ble lovet.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere biler selges med serviceavtale, hvor eieren skal få utført kostnadsfri service i perioden avtalen gjelder for.

På en seks år gammel Tesla S var det hele åtte års serviceavtale.

Da bilen ble solgt som bruktbil, ble den inkluderte serviceavtalen omtalt både i bilannonsen og i kjøpekontrakten.

Men da den nye eieren skulle benytte seg av serviceavtalen på bilen han hadde kjøpt for 310.000 kroner, viste det seg at annonsen og kontrakten ikke stemte med faktiske forhold.

Det viste seg at serviceavtalen ikke kunne overføres til ny eier fordi Tesla ikke aksepterer dette når bilen selges av en forhandler.

Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene da han ikke ble enig med selgeren om kompensasjon. Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at han skal få refundert 12.000 kroner fra selgeren av bilen, et bruktbilfirma i Bærum.

Beløpet er en skjønnsmessig kompensasjon for to manglende servicer.

Bruktbilfirmaet ble overrasket over at serviceavtalen plutselig ikke gjaldt.

– Vi har solgt mange biler med serviceavtale, og har aldri opplevd at det har vært et problem, skriver bruktbilfirmaet i en epost til Motor.

I en tidligere versjon av denne artikkelen skrev vi at årsaken til at serviceavtalen ikke gjaldt, var lang kjørelengde, ikke at bilen ble solgt gjennom forhandler. Artikkelen ble korrigert tirsdag morgen.