
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
I 2022 blir bompengerammen igjen over 15 milliarder. Senterpartiet mener bompengenivået er for høyt og må reduseres. Regjeringen som Senterpartiet er en del av, mener noe annet.
I partiprogrammet som Senterpartiet vedtok før sommeren, heter det at «den samlede bompengebelastningen er blitt for høy og må reduseres».
Men i Hurdalsplattformen som Sp nå styrer på med Arbeiderpartiet, står det ikke ett ord om lavere bompenger (bare en setning om utredning av veiprising).
I 2022 er rammene for bompenger «stilt til disposisjon», som det heter på departementets budsjettspråk, på 15,1 milliarder kroner – det høyeste tallet siden 2014.
– De siste åtte årene har Senterpartiet vært det partiet i opposisjon som tydeligst har profilert seg mot bompenger på Stortinget. For å si det med et språk Senterpartiet forstår: Her ble det veldig mye bæ og veldig lite ull, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
– Vi hadde klare forventninger om tydelige kutt i bompenger, slik Senterpartiet har lovet. Det har ikke engang gått fire måneder siden Senterpartiets landsmøte vedtok at de ville kutte i bompenger. Nå ser vi ikke flisa av dette i Hurdalsplattformen.
Har du lest disse sakene?
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
Ikke så detaljert
Erling Sande, som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité for Senterpartiet, avviser at teksten Hurdalsplattformen skal tolkes som at Sp har skiftet standpunkt.
– Programmet vi vedtok på landsmøtet, er på 122 sider, og en regjeringsplattform vil nødvendigvis ikke være like detaljert. Bompengene er ikke omtalt, verken om de skal opp eller ned.
– Vi er ikke prinsipielt mot bompenger. De har en trafikkregulerende funksjon i mange av byene, og de gir etterlengtet vei i mange områder. Men vi må være bevisst på at det er mye penger for mange, sier Sande til Motor.
Selv om bompengerammen igjen eser over 15 milliarder, betyr ikke det at de rødgrønne nødvendigvis vil bremse.
– Det er et poeng hvordan det slår ut. Belastningen fordeler seg ikke helt jevnt. Like viktig som den samlede summen, er det å se om noen får en særlig stor belastning, sier Sande.
– En ny regjering må forholde seg til et Storting som vil skyve bompengene begge veier. Men det er ikke noe mål for Sp å kreve inn mest mulig penger.
Et forsvarsbudsjett
Med samme takt de neste fire årene vil en innbetaling på 60 milliarder kroner bety at norske bilister betaler inn tilsvarende ett års forsvarsbudsjett gjennom bompengene.
Og NAF hadde forventet at Senterpartiet ville følge opp sin egen retorikk da de kom i posisjon.
– For vanlige folk dreier bompenger seg om kroner og øre. Vi hadde som minste krav forventet en bompengemilliard fra Senterpartiet. Primært burde bompengene fjernes. Bompenger dreier seg om å få inntektene opp og biltrafikken ned. Alle skjønner at dette ikke går opp. Samferdsel er infrastruktur som burde vært fellesskapsfinansiert, på lik linje med sykehus, skoler og utdanning, sier Braadland i NAF.
Les flere saker om bompenger:
-
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Mer bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
-
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
-
Mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
-
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
-
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
-
Bomselskap brøt lov:
Bilistene må betale bomselskapets bot
-
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
-
Mener det lønner seg økonomisk:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil