SALGSANNONSEN: Ford Kugaen slik den ble vist frem i salgsannonsen.

Annonsebildene viste ikke alt:

– De brune merkene var så ekle

Da denne bilen ble solgt, viste ikke bilfirmaet bilder av taket innvendig. – Det var så ekkelt, sier kjøperne.

Publisert
BRUNE SPRUTEMERKER: Noen av merkene i taket.

Paret fra Vestlandet kjøpte den fire år gamle Ford Kugaen usett. Det angrer de seg på. Bilen var ikke slik de forventet.

Noe av det første de la merke til da de fikk bilen levert av transportør fra bilforhandleren på Østlandet, var sprutemerker i taket. Det er flere brune flekker forskjellige steder i taket.

– Vi vet fortsatt ikke om det er blod eller avføring, og hva som har skjedd i kupeen, sier kjøperne.

Senkesett

De klaget til forbrukermyndighetene, både på sprutemerkene og på en rekke andre forhold. Kjøperne fant ut at bilen ikke var en 2016-modell, slik bilfirmaet hevdet, men i stedet en 2015-modell.

Dessuten var ikke servicehistorikken komplett, slik bilfirmaet også hevdet. Det kunne ikke dokumenteres at bilen hadde vært på service de to siste årene før salget. Dermed har bilen også mistet nybilgarantien, ifølge Ford.

Bilen var dessuten senket med et senkesett uten at kjøperne hadde fått vite noe om det.

325.000 kr

Paret som kjøpte bilen, trodde de raskt skulle få heve kjøpet. Derfor har de ikke brukt den. I stedet kjøpte de seg en annen bil.

Men først nå, nesten tre år etter kjøpet, har de fått medhold hos Forbrukerklageutvalget i at kjøpet kan heves. Vedtaket innebærer at bilfirmaet som solgte bilen, må refundere kjøpesummen på 325.000 kroner og ta bilen tilbake.

Saksøker kjøperne

Bilfirmaet som solgte bilen, Follo Bilformidling, er ikke enige i vedtaket – og har i stedet tatt ut stevning for tingretten mot paret som kjøpte bilen. Dermed må kjøperne vente enda lenger på en avklaring.

Motor har spurt eieren av firmaet, Haci Aktürk, hvorfor de ikke aksepterer vedtaket fra Forbrukerklageutvalget. Han sier at han ikke vil svare på spørsmål, utover at han er uenig i konklusjonene i vedtaket – og derfor har han saksøkt kjøperne.

– Belastende

For paret som kjøpte bilen, har bilkjøpet vært svært belastende, forteller de.

– Det er belastende at bilfirmaet ikke kan akseptere vedtaket. Det er en stor økonomisk og psykisk belastning å bli utsatt for slikt, skriver paret i en epost til Motor.

– Vi var naive. Vi tenkte at bilfirmaet var profesjonelle.

Men hvorfor er det brune sprutemerker i taket?

I sine tilsvarsbrev til forbrukermyndighetene, skriver ikke bilfirmaet noe om det. Men de beklager forholdet, og hevder at flekkene kan fjernes med en rens for en tusenlapp.