
Disse veiene er farligst:
Flest dødsulykker på fylkesveier
Over halvparten av dødsulykkene i trafikken i fjor skjedde på fylkesveiene. Det viser en fersk rapport fra Statens vegvesen.
Rapporten, som ble lansert i juli, består av dybdeanalyser av hva som gikk galt da 93 personer i fjor mistet livet på norske veier.
Den viser blant annet at 48 av dødsulykkene fant sted på en fylkesveg, noe som er en klar økning fra året før.
I 2019 skjedde 41 prosent av disse ulykkene på en fylkesvei. I år er prosenten økt til 54.
– Vi har ingen forklaring på dette fra et år til et annet, men det er litt spesielt, det er det, sier Svein Ringen, sjefingeniør i Statens vegvesen og medlem av ulykkesanalysegruppa.
Les flere samferdsel-saker på Motor:
-
Statsråd i sin første spørretime:
– Har du abdisert som samferdselsminister?
-
Nye Veier vil ha HELT ny vei:
Skroter nybygd motorvei med ny plan for E16
-
Budsjettenighet med SV:
– Blir ikke dyrere å kjøre bil
-
Nye tall fra SSB:
Det er blitt dyrere å ta buss, fly og tog
-
Presset om priser:
– Jeg er bevisst når jeg fyller tanken
-
SVs alternative budsjett:
Vil kutte motorveiprosjekter med 3,3 milliarder
-
«Svært overrasket»:
NAF frykter kollektivkutt
-
Statsbudsjettet:
Regjeringen vil bruke mer på hurtigladere til elbiler
-
Statsbudsjettet:
Bilistene får CO2-rabatt, men pumpeprisen skal opp
-
– Løftebrudd, sier Listhaug:
Mener Ap tok innersvingen på Sp om økte bilavgifter
Færre utforkjøringer
Økningen skjer samtidig med at antallet dødsulykker på riksveiene går betydelig ned. Fra 46 slike ulykker i 2019 til 22 i fjor.

– Disse tallene må vi følge med på. Det er fylkene som har ansvar for fylkesveiene, og de vil være en viktig part å så måte. I den nasjonale tiltaksplanen for trafikksikkerhet er det et mål at alle strekninger over 70 km/t skal ha utbedret sideterreng, sier Ringen.
– Jeg vet at det langs mange strekninger på riksveger er gjort et arbeid, uten at man er i mål, men dette arbeidet kan ha gjort et utslag.
Svein Ringen viser til at andelen utforkjøringer med døden til følge er færre på riksvegene i 2020.
– Møteulykker er det vanskeligere å gjøre noe med.
Møteulykker topper statistikken for type ulykker som fører til dødsfall, etterfulgt av utforkjøringer.
Urolige for fylkesveien
Når det gjelder fylkesveier er NAF urolige for at disse er såpass framtredende på ulykkesstatistikken.
– Ni av ti meter vei i Norge er fylkesvei eller kommunal vei, og vi har vært tydelige på at politikerne bør gjøre noe med de man kan gjøre noe med, nemlig å ta tak etterslepet på vedlikehold. Dette handler om de veiene folk kjører mest til vanlig, sier Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF.
Han påpeker at det generelt står dårlig til med disse veiene.
– Alt for mange er smale, hullete og mangler rassikring.
Les også disse sakene:
-
DEBATT:
Berøringsskjermene – hva er egentlig problemet?
-
Amerikansk initiativ:
Krever felles navn på komplisert teknologi
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Test av 12 førermiljøer:
17 år gammel Volvo knuser berøringsskjermene
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kjør trygt i påsken:
Slik takler du såpeglatte veier
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
Fart, rus og manglende førerdyktighet
Når det gjelder de direkte årsakene til ulykkene viser rapporten fra Statens vegvesen at de mest fremtredende medvirkende faktorene er de samme som har gått igjen de siste ti årene: For høy fart, rus og manglende førerdyktighet.
– Hva legger dere i manglende førerdyktighet?
– Det finnes ingen eksakt fasit, men det er en hendelse man burde har klart å forhindre. Som at man ikke har vært nok oppmerksom på skilt og andre trafikanter. Det kan også knyttes til at man har manglende erfaring med kjøretøyet, eller manglende kjøreerfaring generelt, sier Ringen.
Ofte er det en kombinasjon av flere faktorer som fører til en dødsulykke, som veiens linjeføring, eksempelvis i form av krappe svinger, trafikantfeil og en kjøretøyfeil, ofte knyttet til dekk.
Høyt antall motorsyklister
Ellers er det oppsiktsvekkende at nesten halvparten av de som omkom ikke brukte bilbelte, en økende andel sammenlignet med året før. Når det gjelder hvem som omkommer, er det langt flere menn enn kvinner, nærmere bestemt 81 prosent menn.
Svein Ringen nevner også at de ikke har sett en nedgang i antallet som dør i motorsykkelulykker.
– 19 omkom på motorsykkel i fjor. Samtidig er det mulig at det er flere motorsykler ute på veien, vi har ikke vurderte med tanke på dette. Men sett i forhold til andre dødsfall er det et ganske høyt tall.
Ser nedgang
47 av de omkomne var knyttet til person- eller varebiler. Blant de tre største gruppene av type trafikanter var også fotgjengere, med 14 omkomne.
– Hvordan ser tallene ut for i år?
– Vi ser en nedgang med 31 dødsulykker registrert i år så langt, mot 46 på samme tidspunkt i fjor (per 5.7, red. anm.), opplyser Svein Ringen.
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore