Selgeren mener det ikke er nødvendig å informere om slikt i annonseringen.
– Vi skriver det i kontrakten. Da er det opp til kundene om de vil kjøpe, sier Rasoul Shiyardari i Viken-Bilsalg.
Vi spoler tilbake til i vår:
Da skrev Motor to artikler om salget av en BMW 520, som Filip Lygre fra Bømlo kjøpte av en annen privatperson. Selgeren bekreftet i kjøpekontrakten at bilen hverken har hatt større reparasjoner eller vært kollisjonsskadet.
Vant rettssak
Men det viste seg raskt at bilen nylig var omlakkert, og muligens ombygd, ifølge en verkstedundersøkelse. Det ble funnet to ulike rammenumre på bilen.
Hver bil skal ha et unikt rammenummer. Det kalles også understellsnummer eller chassisnummer.
Nå selges bilen av Viken-Bilsalg. Men i Finn-annonsen står det ingenting om bilens forhistorie. I stedet skryter bilforhandleren av bilen.
– Meget flott BMW. Meget velholdt og velstelt, skriver de.
Eneeier og daglig leder Rasoul Shiyardari lar seg intervjue av Motor. Han svarer på spørsmål, men gir klart uttrykk for at han mener det ikke er en sak at han ikke opplyser om bilens forhistorie i annonsene sine.
– Det viktigste er at den som kjøper bilen, får vite om det. Vi sier alltid fra om tidligere skader, både når vi viser bilen og i kontrakten, sier Shiyardari, før han senere i intervjuet understreker:
– Vi er jo opplysningspliktige. Derfor sier vi klart fra i kontrakten, også er det opp til kunden om han vil kjøpe bilen.
– Veldig spesielt
Motor har snakket med en bilkjøper som har fattet interesse for bilen. Han forteller at han fikk vite at bilen har vært kollisjonsskadet da han kom for å se på bilen.
– Men de sa ikke at det var så omfattende som dere forteller nå, sier han til Motor.
Philip Lygre fra Bømlo brukte nesten tre år på å få hevet kjøpet med den forrige eieren.
Han reagerer på at bilen han avdekket forhistorien til, nå selges uten at dette opplyses.
– Det er jo veldig spesielt, sier Lygre til Motor.
Annonse
– Uheldig
Viken-Bilsalg ble etablert i fjor vår. Bare på de siste ni månedene i fjor solgte de biler for 14 millioner kroner og fikk et overskudd før skatt på 1,3 millioner kroner.
NAF-advokat Jens Christian Riege sier annonseringen til bruktbilfirmaet kan være innenfor lovens krav, men at den fremstår som uryddig.
– Det kan skape uheldige situasjoner dersom man først får vite om tidligere skader når man kommer for å se på bilen, eller for å kjøpe den. Da er mange innstilt på kjøp. Det kan synes som om dette er forretningsideen til bruktbilfirmaet, sier Riege.
Motor har forelagt NAFs kritikk mot bilfirmaet til Rasoul Shiyardari. Han har ikke kommentert kritikken.
Han understreker at de «kan ikke skrive alt i en Finn-annonse». Han hevder også at han ikke visste hvor omfattende skade bilen har hatt.