
Bilkunden fikk overraskende medhold:
Bilselger må gi prisavslag for kort rekkevidde
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at bilkunden skal få prisavslag fordi ladehybriden går noen få kilometer kortere enn markedsført. Vedtaket kan få store konsekvenser.
For to og et halvt år siden kjøpte en Oslo-mann en ny Mitsubishi Outlander hybridbil til 529.000 kroner fra merkeforhandleren Motor-Forum.
Han har forklart forbrukermyndighetene at han kjøpte bilen fordi den ble markedsført med en elektrisk rekkevidde på opptil 54 kilometer. Han ville kjøre elektrisk til jobben, 41 kilometer unna hjemmet.
Kort tid etter overtakelsen oppdaget han at han ikke fikk en rekkevidde på 54 kilometer. Han viser til at oppgitt rekkevidde med fulladet batteri varierer fra 32 til 45 kilometer.
Flere saker om ladehybrider:
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny Mercedes GLC:
Sprenger «drømmegrensen» for ladehybrider
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
20.000 kroner i avslag
Forhandleren, Motor-Forum i Oslo, avslo å gi prisavslag.
Under en test oppnådde de 40 kilometer elektrisk rekkevidde. De påpeker også at man ikke kan forvente rekkevidde på 54 kilometer, som dessuten er etter den gamle målemetoden (NEDC).
Forbrukerklageutvalget har likevel vedtatt at bilkunden skal få prisavslag.
Kunden krevde opprinnelig å få heve kjøpet med begrunnelse i både kortere rekkevidde og flere andre påståtte feil og mangler.
De andre forholdene har han ikke fått medhold i. Forbrukerklageutvalget, som avgjør forbrukerkonflikter, har konkludert med at bilkunden skal få et prisavslag på 20.000 kroner for avviket på rekkevidde.
Prisavslaget er skjønnsmessig satt.
– Mangel
Forbrukerklageutvalget mener det er en mangel når produsenten i markedsføringen har oppgitt elektrisk rekkevidde på 54 kilometer, mens de i sitt tilsvar hevder 54 kilometer likevel ikke er realistisk.
– Det antas at de uriktige opplysningene om rekkevidde har innvirket på kjøpet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Vedtaket er gjort av tre jurister. Blant disse er Trygve Bergsåker, som i nærmere 30 år har vært leder for Forbrukerklageutvalget. Han har i disse tiårene behandlet tusenvis av forbrukerkonflikter, og er svært erfaren.
Siste fra Motor:
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
Kundene taper
Mange elbilkunder og hybridbilkunder er misfornøyd med faktisk rekkevidde. I flere saker har NAF gått ut og krevd prisavslag på vegne av sine medlemmer. Det gjelder blant annet for Ampera-e-kunder og Polestar-kunder.
Men det er foreløpig svært få kjente tilfeller hvor bilforhandler har betalt ut eller blitt dømt til å betale ut prisavslag.
Ett av de få tilfellene er Renault Zoe-kunden som i Forbrukerklageutvalget fikk heve kjøpet.
Da Motor sjekket rekkeviddekonflikter i domstolene sist vinter, fant vi ingen slike saker i domstolene, og kun seks i Forbrukerklageutvalget.
Fem av de seks kundene som brakte konflikten inn for Forbrukerklageutvalget tapte.
Konsekvenser
Dersom vedtaket fra Forbrukerklageutvalget blir stående, kan det få store konsekvenser både for bilkundene og bilselgerne.
Vedtaket fra Forbrukerklageutvalget er imidlertid anket inn for tingretten. Tingrettens dom er foreløpig ikke klar.
Verken kjøperen, en Oslo-mann, eller selgeren, daglig leder Thor Erling Daleng ved Motor-Forum i Oslo, vil uttale seg om prisavslaget før tingrettsdommen har falt.