
Bridgestone Blizzak Ice
Ingen helt på barmark
Blizzak Ice erstatter Blizzak WS80. Som med forgjengerne har Bridgestone en av de mykeste gummiblandingene (shoreverdi 52) og dekket får høye karakterer på ekte vinterføre.
PLUSS:
Grepet på snø. Lettkjørt når det presses.
MINUS:
Vannplaning og grep på vått underlag.
Kjøregrepet på is er et stykke bak de aller beste, men både på snø og is er dekket lettkjørt.
Og ikke minst: Det advarer forbilledlig om når vi nærmer oss grep-grensen.

Nye Blizzak har fått et asymmetrisk mønster med bestemt inn- og utside, i stedet for rulleretning.
Det gir bedre sidegrep, men gjør samtidig at dekket er svakere på å transportere vann ut av mønsteret.
Bridgestone er da også det dårligste i testen på våt asfalt.
På tørr asfalt er dekket unødvendig mykt – med svak sidestabilitet og diffus kjørepresisjon.
De svake karakterene på barmark gir bare en sjuendeplass i sammendraget.
Bridgestone Blizzak Ice
64 poeng
Last- og hastighetsindeks:96T
Fakta
Produksjonsland:Russland Produksjonsdato:24/06 2019 Pigger:nei
Hardhetsgrad (Shore): 52
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:2 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:2
Annet
Støy:3 Forbruk:3
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.P
Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Conti | Nokian | Goodyear | Pirelli | Nexen | Michelin | Bridgestone | Firemax |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 9 | 15 | 12 | 9 | 6 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 6 | 15 | 12 | 9 | 9 | 9 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Bremsing på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 2 | 6 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Vannplaning (maks 5) | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 1 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Støy (maks 5) | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Totalt (maks 100) | 88 | 80 | 79 | 79 | 71 | 70 | 64 | 54 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 |