UT PÅ TUR, ALDRI SUR: Det er mange smarte, enkle campingløsninger å velge blant for bilturister, men uansett hva du velger er det viktig med godt humør!

Gode tips før bilferien:

Seks smarte løsninger som løfter bilferien

Vi tok med seks familier på tur med bil for å teste seks forskjellige måter å overnatte på. Hvilke av disse overnattingsmåtene løfter bilferien til nye høyder? Og hvilke frister deg?

Publisert Sist oppdatert

Taktelt eller vanlig telt?

Camp-let eller mini-campingvogn?

Hva med hengekøye – årets store trend?

Eller kanskje du bare trenger en madrass bak i bilen?

Dette er uansett produkter som passer i, på eller bak bilen – og ikke krever mer enn vanlig førerkort klasse B.

Erfaringene testerne fra NAF gjorde seg, på godt og vondt, finner du her:

PÅ VEI TIL TEST: Her kjører testerne til stedet vi valgte å gjennomføre testen, ved Brufoss hytte- og laksesenter langs Numedalslågen like sør for Hvittingfoss.

Taktelt

Vi testet: iKamper X-cover.

Pris på testmodell: 36.490 kroner.

Les mer: www.ikampernordic.com

Antall personer: 3-4.

Vekt: 55 kg.

Det du må vite: Kan du ha takboks på taket, kan du ha et taktelt (bare dobbeltsjekk tillatt taklast i vognkortet først). Du er klar for sengen på kun et par minutter, og dette er testens nest raskeste overnattingsalternativ. Parkér bilen, vipp opp «boksen» og slå ut teltet. Du ligger høyt, og får flott utsikt.

«Vi forelsket oss i takteltet. Det var morsomt og superenkelt og vi syntes det var gøy å klatre opp i høyden for å sove. Det blir som en hytte i trærne når du kjører bilen ut i skogen og legger deg i takteltet, og vi likte vinduet i taket der vi kunne se ut på trær og himmel. Det er også en fordel at du kan sove på taket av bilen selv om det ikke er plass til å slå opp teltet der du parkerer. Når det regner er det også en fordel å slippe å sove på bakken.

Takteltet er veldig enkelt å slå opp og å legge sammen. Ta opp glidelåsen, løsne en hempe på den ene siden og brett ut teltet ved å dra i stigen. Jeg fikk hjelp av Marie som skjøv fra på motsatt side, men dette kan nok en person klare alene. Enda enklere blir det når du er litt høyere enn mine 158 centimeter ... Det opplevdes helt fint å kjøre med teltet på taket. Du hører at du har teltet på taket, men det var ikke sjenerende støy».

Fordeler:

  • Veldig raskt å slå opp.
  • Er mulig for en person å slå det opp, med litt trening.
  • God sovekomfort.
  • Lett å finne et sted å overnatte ettersom du ikke trenger flatt underlag.
  • Kan feste kajakk og sykkel på toppen av teltet.
  • Mulig å utvide med fortelt.

Ulemper:

  • Testens tredje dyreste alternativ.
  • Matlaging og andre ting må du gjøre utenfor teltet.
  • Vi anbefaler fortelt i tillegg for å ha et sted å oppholde seg.
  • Kan fort bli vanskelig å klatre opp med dyr og småbarn.
  • Må du på do på natta? Det kan bli styrete å måtte gå ned trappa for alt du skal gjøre.
  • Du må ha en plan for feste og oppbevaring.

Mini-campingvogn

Vi testet: X-line offroad Lifestyle Camper

Pris på testmodell: 180.300 kroner (kan leies for 1000 kr per døgn)

Les mer: www.lifestylecamper.no

Antall personer: 2

Vekt: 550 kg

Det du må vite: Dette er et luksushotellrom på hjul! Dynene kan ligge klar i senga mens du kjører, så er du klar for natta på tiden det tar i parkere bilen og sette på parkeringsbremsen på hengeren. Vognen har et flust av tilleggsutstyr og praktiske løsninger som gjør at du kan strekke ut bilferien lenge uten å måtte stoppe innom sivilisasjonen.

«Vi er ikke telt-folk, ei heller campingvogn-folk – så denne traff oss midt i blinken. Vi liker tanken på å være fri til å overnatte hvor vi vil, uten for mye styr og med en viss komfort. Det kan hende vi må kalle dette «glamping», for det føltes herlig ekstravagant å skru på stemningslys og stereoanlegget mens vi lagde mat på kjøkkenet bakpå vogna. Det var også deilig å kunne skru på webasto-varmeren før leggetid og våkne etter en god natts søvn i egen dyne.

Vi savnet et oppholdsrom da vi våknet til en regnfull morgen. Da ble ikke solskjermingen nok og vi skulle gjerne hatt et sted å sette oss ned, som ikke var i senga. For to som kjører lite med henger var det er pluss at den er lett å håndtere og manøvrere. Vi likte at den kan dyttes på plass manuelt, som gjør at vi kan parkere nesten over alt».

Fordeler:

  • Du er i seng på få minutter.
  • God sovekomfort.
  • Høy standard på løsninger og utstyr.
  • Vognen er lett å parkere, enten ved å rygge den på plass eller dytte den på plass.
  • Fungerer som ekstra bagasjeplass.

Ulemper:

  • Testens dyreste alternativ.
  • Det er et soverom, ikke oppholdsrom.
  • Du må ha en plan for oppbevaring av vognen.

Camp-let

Vi testet: Camp-let Dream

Pris på testmodell: 78.000 kroner.

Les mer: www.ferda.no

Antall personer: 4.

Vekt: 300 kg.

Det du må vite: Slageren fra 70-tallet er tilbake. Noen kaller den combi-camp andre camp-let, men prinsippet er det samme. Camp-let blir som en mellomting mellom telt og campingvogn. Den er mye billigere enn en ny campingvogn, og det er god plass til en liten familie.

«Isabella Camp-let er ganske lett å sette opp. Som uerfarne brukte vi 25 minutter fra start til slutt. Med erfaring og to personer bør oppsettet kunne gå på 10-15 minutter. Camp-let-hengeren oppleves som gjennomtenkt og gjennom en del tiår har produsenten flikket på detaljene for best mulig opplevelse. Én person vil nok klare å slå opp teltet alene, men det er mye enklere når man er to.

Selve hengeren er svært lett med sine drøye 300 kilo og kan manøvreres nøyaktig på plass for hånd. Bakenden av hengeren svinges ut og utgjør et flott lite kjøkken med gasskomfyr, benkeplate og oppvaskkum. Gassblussene er ikke de aller kraftigste, men fungerer helt fint til matlaging på en campingplass. Isabella Camp-let har to romslige soverom med plass til minst to i hver, kanskje tre i soverommet uten hjulbrønner. Begge soverommene har hver sin dør. Vår testmodell hadde «bunnplanker», madrass og overmadrass, og vi kan skrive under på at det ikke står på sovekomforten».

Fordeler:

  • God sovekomfort.
  • Flust av praktiske og gjennomtenkte detaljer.
  • Fungerer som ekstra bagasjerom.
  • Lett tilgang på kjøkkenet ved kjappe rasteplass-stopp.
  • Romslig fortelt med plass til bord og stoler for 4 personer.
  • Hengeren kan lagres på høykant.

Ulemper:

  • Testens nest dyreste alternativ.
  • Er du kravstor på komforten og vant til campingvogn kan nok en Camplet bli i enkleste laget.
  • Vi savnet noen stropper i taket både på fortelt og i soverom slik at man kan henge opp en lett, liten lampe.

Telt

Vi testet: Urberg 6-Person Camping Tent

Pris for testmodell: 5495 kroner

Les mer: www.fjellsport.no

Antall personer: 6.

Vekt: 11,9 kg.

Det du må vite: Med telt kjøper du en overnattingsform som gir mange muligheter og stor valgfrihet – men lite luksus. Når du ikke skal bære med deg teltet, trenger du ikke nødvendigvis henge deg opp i vekt eller størrelse. Telt kan være en billig overnattingsform, men det krever at du har noe utstyr i tillegg til teltet som soveposer, liggeunderlag og primus.

«Når vi har campet tidligere har vi brukt to tomannstelt med gapahuk over teltene. Det fyller mye av samme funksjonen som dette store teltet, og er lettere hvis du skal gå med bagasjen et stykke. Men det seksmannsteltet gir, som du ikke får med to mindre telt, er god plass til å spille spill, spise eller gjøre andre ting inne i teltet – og god og plass til bagasjen. Skulle vi vært på camping flere dager på samme sted ville vi foretrukket dette teltet, det gir mer komfort og tumleplass.

Teltet er enkelt å sette opp. Du kan klare det alene, men det er best å være to, særlig når du skal ta det sammen. Teltet er tungt, så campestedet bør være like ved bilen.

Vi brukte ca. en time på å sette det opp, alt inkludert – og da hadde vi aldri satt opp dette teltet før. Vår overnatting var en svært regntung natt, men hele familien våknet i tørt telt uten dugg og kondens på innsiden».

Fordeler:

  • Kan være et rimelig alternativ.
  • Større frihet til å overnatte akkurat hvor du vil.
  • Får plass i bagasjerommet.
  • Gir en egen følelse av å leve et roligere og enklere liv.
  • Bringer familien tett på hverandre.

Ulemper:

  • Kan være tidkrevende å slå opp.
  • Ikke alternativet du vil slå opp og ned for mange dager på rad.
  • Telting er helt klart best i fint vær.

Hengekøye

Vi testet: Hengekøyesett med hengekøye, myggnetting, tarp og liggeunderlag fra Ticket to the Moon.

Totalpris: 3339 kroner.

Les mer: www.sport1.no

Antall personer: 1 pr hengekøye.

Det du må vite: Hengekøyens popularitet bare øker, og det er lett å forstå hvorfor. Dette er et allsidig produkt. Det er både overnatting og et oppholdssted. Sleng med en hengekøye i bilen og heng den opp for å slappe ekstra godt av på rasteplassen. Men overnattingen krever nok litt tilvenning for noen.

«Fordelen med hengekøye er at det er enkelt å ta med både i bil og i en sekk. De er også veldig enkle å henge opp. Det eneste kravet er å finne trær med passe avstand og vipps så er man klar. Utfordring min var å få den stram nok for den voksne i testen, men det er nok en treningssak. Ikke minst er det gøy for barna!

Felix sov veldig godt og hadde god plass i hengekøyen, mens det var verre for far. Antagelig burde køya mi vært strammet mer for bedre liggeposisjon, for jeg slet rett og slett med å finne en behagelig sovestilling. Det var også et problem at liggeunderlagene skled i hengekøya når man beveget seg. Da kom man utenfor liggeunderlaget og da ble det kaldt på rompa og i ryggen. I mine øyne passer hengekøyer best når det er milde og tørre sommernetter, men det kan hende det passer bedre for andre».

Fordeler:

  • Tar opp lite plass og er lett.
  • Er mer enn bare overnatting.
  • Raskt å henge opp.
  • Kommer tettere på naturen.
  • Moro for barna.

Ulemper:

  • En treningssak å henge den opp riktig.
  • Temperatur er en utfordring, selv på sommeren.
  • Værutsatt, selv med tarp.
  • Totalpakken blir relativt dyr, på prisnivå med telt.

Luftmadrass

Vi testet: Luftmadrass fra Biltema

Pris: 249 kroner.

Les mer: www.biltema.no

Antall personer: 2

Størrelse: 198 x 147 x 22 cm

Det du må vite: Noen ganger kan man gjøre det så enkelt som å legge ned setene og putte en luftmadrass i bagasjerommet på bilen. Hvis du kjører elbil kan du la klimaanlegget gå hele natta, så du holder varmen. Vi sjekket om en helt vanlig luftmadrass passer i bilen og hvor mye strøm vi tappet elbilen for over natta.

«Overnatting med luftmadrass i bilen hadde fått terningkast 5 om ikke madrassen hadde vært for stor. Jeg ble liggende i et søkk i midten med mindre luft enn resten av madrassen. Selv ville jeg anbefalt å kjøpe en madrass som er tilpasset bilen. Det finnes jo nesten ikke noe enklere å pumpe opp, spesielt ikke når jeg fikk bruke en elektrisk pumpe som lades på 12-volten. Det krever litt akrobatikk å komme seg inn og ut. Det enkleste var rett og slett å slippe ut luften av madrassen på morgenen før jeg krabbet ut av bagasjerommet.

Jeg kjører Kia e-Niro. Bilen har en camping-funksjon som gjør at jeg kan sove med tenningen på. Jeg skrudde camping-modus på før jeg la meg. Jeg sov med 20 grader på klimaanlegget og en liten gløtt på vinduet for lufting. Jeg brukte 8 prosent av batteriet på å campe med klimaanlegget på».

Fordeler:

  • Billig.
  • Raskt å slå opp.
  • Kan ha på varme eller aircondition på i elbilen over natta.
  • Enkelt å forflytte seg videre.

Ulemper:

  • Trangt.
  • Kronglete å komme inn og ut av bilen.
  • Må finne et annet sted for bagasjen mens man sover.

PS: Denne testen ble gjort av NAF i mai. Testgjengen la seg i oppholdsvær og våknet til regnvær. Temperaturen falt til et par grader i løpet av natten. Det ble også testen diverse camping-produkter under testen. Du kan lese om disse og mer om testen på naf.no.