MODERNE IKON: Renault Scenic i elektris konseptversjon har «selvmordsdører» og hydrogen på reservetanken.
MODERNE IKON: Renault Scenic i elektris konseptversjon har «selvmordsdører» og hydrogen på reservetanken.

Denne skal klare 70–80 mil:

Slik skal Renault kurere rekkevidde­angsten

Renault skyver det 30 år gamle ikonet Scenic inn i framtiden med batterielektrisk drift – og en reservetank med hydrogen.

Publisert

PARIS (Motor): På denne måten skal alt av rekkeviddeproblematikk løses på utslippsfritt vis, mener Renault.

Og de bruker en av sine mest ikoniske modellnavn – Scenic – til å understreke alvoret i satsingen.

Scenic, og den litt lengre Grand Scenic, har levd et anonymt liv på norske registreringslister i nærmere 15 år. Men modellen satte en ny standard for fleksibilitet og funksjonalitet i den såkalte «Golf-klassen» da den kom i 1996. Året etter ble den kåret til årets bil i Europa.

2,5 kilo hydrogen

Renaults løsning er altså at elbilen brukes som en tradisjonell batterielektrisk bil i hverdagen.

Men skal man på lengre turer, eller turer med tung last eller for eksempel henger, så har man i tillegg muligheten til å fylle opp en 2,5 kilos hydrogentank som ligger foran i bilen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TEKNOLOGIEN: </span>Slik ser plattformen til konseptbilen ut, med batteriet i bunn, hydrogentanken foran, og brenselcellen og motoren bak.
TEKNOLOGIEN: Slik ser plattformen til konseptbilen ut, med batteriet i bunn, hydrogentanken foran, og brenselcellen og motoren bak.

Rekkevidde

Ved hjelp av en brenselcelle, som er plassert mellom batteriet i bunn av bilen og motoren bak i bilen, blir hydrogenet omdannet til elektrisitet – som igjen fôrer batteriet til hydrogentanken er tom.

Renault anslår at rekkevidden vil bli på over 80 mil med et fulladet batteri, som etter hvert blir drevet av elektrisiteten fra hydrogengassen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPEKTAKULÆRT:</span> Innvendig er dette virkelig en konseptbil, med løsninger som ligger mange år fram i tid. Men bruken av de lette, resirkulerbare materialene, er interessant.
SPEKTAKULÆRT: Innvendig er dette virkelig en konseptbil, med løsninger som ligger mange år fram i tid. Men bruken av de lette, resirkulerbare materialene, er interessant.

Bærekraftig

Og – ikke uvesentlig når man skal reise langt: Det tar et par minutter å fylle hydrogentanken. Det tar fort minst en halvtime å lade batteriet.

Men – heller ikke helt uvesentlig: Det er ikke bare i Norge det skorter på hydrogenstasjoner. Løsningen er neppe bærekraftig før hydrogenstasjonene ligger ganske tett nær de store ferdselsårene. Renault tror det vil være en realitet fra rundt 2030.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">REALISTISK:</span> Eksteriørmessig er ikke konseptbilen så langt unna en produksjonsklar bil, og trolig får vi se en elektrisk versjon av Scenic som ser ganske lik ut.
REALISTISK: Eksteriørmessig er ikke konseptbilen så langt unna en produksjonsklar bil, og trolig får vi se en elektrisk versjon av Scenic som ser ganske lik ut.

Volvo testet

Ideen er ikke helt ny. Volvo eksperimenterte med samme teknologi allerede i 2010, med modellen C-30 DRIVe. Men denne bilen skulle tanke ordinær bensin, som deretter ble gjort om til hydrogen.

Altså en langt mer møysommelig prosess, som heller ikke var utslippsfri.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORIGINALEN: </span>Konseptversjonen av Scenic fra 1991. Fem år senere kom suksessen i produksjonsklar versjon, med mange elementer hentet fra denne.
ORIGINALEN: Konseptversjonen av Scenic fra 1991. Fem år senere kom suksessen i produksjonsklar versjon, med mange elementer hentet fra denne.

Innen hydrogenstasjonene kommer på plass, skal andre ideer ved Renaults konseptbil overføres til produksjonsklare biler.

Renaults ambisjon er at hele modellutvalget skal være helelektrisk innen 2030.

I den prosessen inngår en kraftig mobilisering for å gjøre alt knyttet til bilproduksjonen så klimavennlig som mulig. Nullutslippstanken skal prege hele økosystemet «fra vugge til grav».