
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
Renault skyver det 30 år gamle ikonet Scenic inn i framtiden med batterielektrisk drift – og en reservetank med hydrogen.
PARIS (Motor): På denne måten skal alt av rekkeviddeproblematikk løses på utslippsfritt vis, mener Renault.
Og de bruker en av sine mest ikoniske modellnavn – Scenic – til å understreke alvoret i satsingen.
Scenic, og den litt lengre Grand Scenic, har levd et anonymt liv på norske registreringslister i nærmere 15 år. Men modellen satte en ny standard for fleksibilitet og funksjonalitet i den såkalte «Golf-klassen» da den kom i 1996. Året etter ble den kåret til årets bil i Europa.
2,5 kilo hydrogen
Renaults løsning er altså at elbilen brukes som en tradisjonell batterielektrisk bil i hverdagen.
Men skal man på lengre turer, eller turer med tung last eller for eksempel henger, så har man i tillegg muligheten til å fylle opp en 2,5 kilos hydrogentank som ligger foran i bilen.

Rekkevidde
Ved hjelp av en brenselcelle, som er plassert mellom batteriet i bunn av bilen og motoren bak i bilen, blir hydrogenet omdannet til elektrisitet – som igjen fôrer batteriet til hydrogentanken er tom.
Renault anslår at rekkevidden vil bli på over 80 mil med et fulladet batteri, som etter hvert blir drevet av elektrisiteten fra hydrogengassen.

Bærekraftig
Og – ikke uvesentlig når man skal reise langt: Det tar et par minutter å fylle hydrogentanken. Det tar fort minst en halvtime å lade batteriet.
Men – heller ikke helt uvesentlig: Det er ikke bare i Norge det skorter på hydrogenstasjoner. Løsningen er neppe bærekraftig før hydrogenstasjonene ligger ganske tett nær de store ferdselsårene. Renault tror det vil være en realitet fra rundt 2030.

Volvo testet
Ideen er ikke helt ny. Volvo eksperimenterte med samme teknologi allerede i 2010, med modellen C-30 DRIVe. Men denne bilen skulle tanke ordinær bensin, som deretter ble gjort om til hydrogen.
Altså en langt mer møysommelig prosess, som heller ikke var utslippsfri.

Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Innen hydrogenstasjonene kommer på plass, skal andre ideer ved Renaults konseptbil overføres til produksjonsklare biler.
Renaults ambisjon er at hele modellutvalget skal være helelektrisk innen 2030.
I den prosessen inngår en kraftig mobilisering for å gjøre alt knyttet til bilproduksjonen så klimavennlig som mulig. Nullutslippstanken skal prege hele økosystemet «fra vugge til grav».