Plass, kvalitetsfølelse, langturkomfort med diesel.
Minus
Treg varme i kupé, ratt og skinnseter, dekkstøy.
Kia Sorento
Fjerde generasjon av Kias store SUV med sju seter.
Pris diesel: 835.000 (testbil).
202 hester og en nyutviklet 8-trinns automat.
Hengervekt: 2500 kg.Bagasjevolum 5-seter/7-seter (liter): 604 til 809 (skyvbart baksete)/175.
Lengde/bredde/høyde (cm.): 481/175/170.
Pris ladehybrid: 660.000 til 730.000.
Fakta ladehybrid: 53 km. på strøm, systemeffekt 265 hester, (180 hk. bensin, 91 hk. elektrisk) og 350 Nm. 6-trinns automat.
Hengervekt 1500 kg.
De utvendige speilene ser ut som du er vant til – og fungerer som du er vant til – men de har fått en tilleggsfunksjon som vi har testet ut på dieselversjonen av nye Kia Sorento.
Kia sier det fortsatt er et marked for diesel i Norge.
Men Sorento blir mest attraktiv som ladehybrid – mens vi venter på den nye generasjonen elektriske drivlinjer fra det store koreanske Hyundai-konsernet, som Kia er en del av.
Fungerer bra
Enkelt forklart fungerer blindsonevarslingen slik:
Et kamera sitter i underkant av de to utvendige sidespeilene.
Når du blinker til venstre, projiseres dødvinkelen på venstre side i den venstre av de to store instrumentklokkene foran sjåføren.
Blinker du til høyre, kommer tilsvarende bilde opp i den høyre instrumentklokken.
Det fungerer meget bra, og gjør filskiftene svært enkle.
Den største utfordringen er å venne seg til å bruke dem aktivt – altså slutte å se seg over skulderen.
Vi opplevde systemet som hundre prosent sikkert. Men i ruskete vær kan videobildet bli litt grøtete, som utvendige kamerafunksjoner flest.
Tematikken er ikke splitter ny for det store Hyundai-konsernet, som Kia er en del av.
Hydrogenbilen Nexo har et tilsvarende system – men ikke like intuitivt gjengitt på instrumentpanelet, og uansett på en bil vi knapt ser på norske veier.
NY DESIGN: Dimensjonene er omtrent som forgjengeren, men både utvendig og innvendig design er nytt – i tillegg til ladehybrid-teknologien.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Litt kort
Litt pirk: Blindsonevarsleren aktiveres etter vår mening i litt for kort tid når komfortblinklyset – altså det som blinker tre ganger før det slår seg av – brukes.
Men ved fullt utslag på blinklysspaken, vises bildet til blinklyset slås av igjen.
Nok en fornuftig løsning i en Kia.
Vi gjentar gjerne vår ros av den enkle informasjonen som popper opp i instrumentpanelet når du skifter trinn på vinduspusseren – eller langt sjeldnere, justerer lysbryteren.
Dette er informasjon som vanligvis bare er fysisk forbundet med en spak som uten unntak er uopplyst i mørket. Kia løser dette forbilledlig.
Foreløpig har bare dieselversjonen av sjuseteren Sorento kommet til Norge. Ladehybriden kommer på nyåret. Vi kommer tilbake med en større test av denne.
EKSKLUSIVT: Dette instrumentpanelet kunne sittet i et anerkjent merke på såkalt premiumnivå. Kvalitetsfølelsen er meget god.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Treg varme
Men inntrykkene fra dieselversjonen lover godt. Punktvis oppsummert:
Meget god plass til fem pluss bagasje. Ok plass til sju pluss og bagasje.
Svært stillegående dieselmotor med nok krefter (202 hk), myk 8-trinns automat.
Høy kvalitetsfølelse innvendig.
På minussiden noterte vi oss treg varme og en Kia-svakhet vi er blitt vant til – mer dekkstøy enn de beste.
STOR: Under dette karosseriet skjuler det seg sju seter og masse bagasjeplass.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN