OPTISK BEDRAG: Takket være den utpregede SUV-fasongen, ser Dacia Spring større ut enn den er. Den er nemlig betydelig mindre enn elbilen Renault Zoe.

Vil bli markedets billigste:

Denne nye elbilen kan koste under 150.000 kroner

Nå er det endelig bekreftet: Dacia kommer med elbil basert på en kinesisk-produsert Renault-modell neste år. Prisen i Norge blir trolig under 150.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Renault-konsernet bekrefter lansering av en liten, elektrisk SUV under merket Dacia i Europa og Norge til neste år. 

Dacia-annonseringen er på ingen måte overraskende, selv om prisen er dramatisk mye lavere enn etablerte minstepriser i dette markedet.

Produsenten har stor suksess i Europa med sin lille SUV Duster, men godt salg kommer med én hake: Det gjennomsnittlige CO2-utslippet nå er for høyt etter at EU innførte nye begrensninger.

En utslippsfri bil i tilsvarende kategori håper de langt på vei vil løse problemet fra og med 2021.

 

Klar for produksjon

Dacia Spring, som er navnet på doningen, er inntil videre en såkalt konseptbil, men – med forbehold om utviklingen av koronaviruset – er de første prøvekjøringene av en før-produksjonsversjon av bilen planlagt senere i 2020.

Bilen ser da også svært produksjonsklar ut. Det er ikke minst fordi den øyensynlig er basert på en allerede eksisterende Renault-modell.

Den elektriske mini-SUV-en Renault K-ZE, som er basis for denne modellen, ble lansert i Kina i fjor. Der koster den rundt 100.000 kroner.

FØRST SOM SHOW-BIL: Dekorert med oransje detaljer, var det meningen at Dacia Spring skulle vises som konseptbil på bilutstillingen i Genève. Men med noen justeringer for det europeiske markedet, kan den være raskt produksjonsklar.

FINNES ALLEREDE: Dette er Renault K-ZE, elbilen som allerede er i salg i Kina for cirka 100.000 kroner. Likheten er åpenbar.

Moderate spesifikasjoner

Der er den utstyrt med en batteripakke på 26,8 kWt som skal gi en rekkevidde tilsvarende ca. 20 mil etter WLTP-målemetoden (NEDC-rekkevidden var oppgitt til 271 km). I Kina er den utstyrt med en temmelig moderat elektrisk motor med 45 hestekrefter. Det er sannsynlig at Dacia Spring vil utstyres med identisk drivlinje.

Det er en liten bil, hovedsakelig egnet til bruk i urbane strøk.

K-ZE er 374 centimeter lang, 158 centimeter bred og 148 centimeter høy, over en akselavstand på 242 centimeter. Hva spesifikasjonene for Dacia-versjonen for Europa vil bli, vites ikke i skrivende stund.

Testaktuell i år

Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos den norske Renault/Dacia-importøren, opplyser overfor Motor at bilen definitivt blir vurdert for det norske markedet og at en første prøvekjøring kan bli aktuell i løpet av året.

Priser og spesifikasjoner for det norske markedet, er det imidlertid for tidlig å si noe om.

Tekniske data:

Lengde/bredde/høyde (cm)

373/158/148

Akselavstand (cm)

242

Bakkeklaring (cm)

15

Vekt (kg)

921

Bagasjerom (l)

300

El-motor

 

Effekt

33 kW (45 hk)

Dreiemoment (Nm)

125

Toppfart (km/t)

105

Batteri

Lithium-ion

Kapasitet(kWt)

26,8

Rekkevidde WLTP (km)

Ca. 200

Hurtigladekapasitet (kW)

50 (0-80 % på 30 min.)

Kilde: largus.fr.