MEST URBAN: Lexus 250 ser lekker ut i alle omgivelser, men markedsføres som en bil for urbane strøk. Og bagasjeplassen kommer du ikke langt med – selv om langturskomforten er topp. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
Investerer du i en UX er det store sjanser for at du forblir i Lexus-familien. Bare du ikke har med deg for mye bagasje inn i forholdet.
Ta en kikk på enkelte av poengene vi har gitt denne gangen.
Vanligvis er det vanskelig nok å finne nyansene som løfter en bil opp på en åtter eller senker den ned på en sekser.
Biler i dag er frustrerende jevngode. Og hvis de tilhører det samme segmentet, er det ofte umulig å skille dem. Med Lexus UX er det enklere.
Lexus UX 250h 2019
70 poeng
Teknisk beskrivelse av vår testbil:
Drivlinje: En 2,0 liters bensinmotor i kombinasjon med elektrisk motor. For- og firehjulsdrift tilgjengelig. Systemeffekt: 178 hk/300 Nm. Trinnløst automatgir (CVT).
0-100 km/t: 8,7 sek (fabrikktall)
Toppfart: 177 km/t
Forbruk (blandet kjøring): 0,58
Bilens vekt/maks nyttelast:
1680/430 kg
Dekkdimensjon: 225/50R18
Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt:
283/750
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring:
450/184/152/16 cm
Komfort
9/10
Setene er blant de beste vi har sittet i, fjæringskomforten er formidabel og aldri har vi opplevd hybridteknologien mer sømløs – eller spontan om nødvendig – i en Lexus (eller Toyota). Lettbetjent, men berøringsplaten i midtkonsollen krever tilvenning. Dekkstøyen på grov asfalt ødelegger litt av totalinntrykket.
Design
8/10
Typisk Lexus med det karakteristiske gapet av en grill, mange knekkpunkter i karosseriet og kantede skjermbuer. Krever sanselige involvering, det liker vi. Bakfra skaper det horisontale lyktebåndet særpreg – spesielt i mørket. Interiøret er ganske maksimalistisk, men rent og elegant.
Kjøreegenskaper
8/10
De dyreste versjonene har fem kjøreprogram, der styring, fjæring og motorkarakteristikk blir gradvis mer sporty. I «Sport»-programmet kommer også en kunstig lyd av en snerrende åttesylindret motor som girer lynkjapt. Gøy i korte sekvenser, og man får et inntrykk av bilens gode kjøreegenskaper. 178 hk føles sprekt.
Miljø og forbruk
7/10
Vi fikk et drivstofforbruk på 0,63 på blandet testkjøring. Du kommer enkelt ned på et lavere forbruk uten å bedrive bevisst økokjøring. En fullhybrid som dette utnytter hver bremse- og glidflate til energigjenvinning. Co2-utslipp på 131 g/km er bra til fossilbil å være.
Utstyr
8/10
Nydelige skinnseter med elektrisk justering og kjøling på varme dager eller lange etapper, er verdt prisen. Det samme er oppvarmet ratt. Elektrisk bakluke, trådløs mobillader, elegant head up display og oppgradert lydanlegg er andre viktige komfortfaktorer.
Praktisk
3/10
Verken på nettsteder eller i brosjyrer finner du ett ord om bilens praktiske egenskaper eller bilder av bagasjerommet. Det forstår vi. Bagasjerommet på 283 liter gir en grusom literpris for en bil med fire dører. Men et skreddersydd koffertsett er faktisk en god trøst. 750 kilo hengervekt er heller ikke mye å skryte av. Men gode plass til fire voksne.
Pris
5/10
Her er vi ambivalente. Bruks- og eieropplevelsen er helt topp – og verdt sin pris sammenliknet med andre biler. Helt til du skal ha med bagasje. Hva skal man med en familievennlig kompakt-SUV med firehjulsdrift som ikke har plass til barnevogn, hundebur eller et par kofferter?
Driftskostnader
8/10
Service etter 1 år eller 15.000 km, avhengig av hva som kommer først. Første service er liten service, så stor, så liten igjen osv. Lexus har klasseledende driftssikkerhet og særdeles høy kundetilfredshet.
Sikkerhet
8/10
Fem av fem stjerner hos Euro NCAP, og best i klassen på beskyttelse av myke trafikanter. Generelt høy score også på beskyttelse av voksne, barn – samt aktive sikkerhetssystemer. Praktiske hjelpemidler som automatisk fjernlys og adaptiv cruisekontroll fungerer bra i hverdagen.
Annenhåndsverdi
6/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig verditap på 70-80.000 koner de tre første årene. Det er litt mer enn SUV-er i tilsvarende prisklasse. Lavt nybilsalg gir begrenset etterspørsel også som brukt. Men noen vil alltid se etter en bil med Lexus’ høye kvalitetsnivå.
Den er nemlig fenomenalt behagelig å kjøre. Og ditto begredelig å laste opp.
Det gir usedvanlig høy score på komfort – og usedvanlig lav score på det praktiske. Og selvsagt kraftig ambivalens når vi vurderer bilens kvaliteter opp mot bilens pris.
Vi beveger oss mer eller mindre langs hele skalaen fra 0-10, men ender likevel på et kjedelig gjennomsnitt.
Med andre ord: Dette er en bil du ikke forblir likegyldig til. Og – tørre tall kan aldri bli mer enn indikasjoner.
Både utseende og øvrige egenskaper gjør kanskje UX til den mest kompromissløse Lexus-modellen.
Det høres rart ut, og det sier kanskje mest om at de øvrige modellene er ganske tradisjonelle og forutsigbare under de ofte spenstige linjene.
Ikke minst modellen som langt på vei har vært forgjengeren til UX som innstegsmodell: Lexus CT.
Den har vel strengt tatt ikke engang spenstige linjer. Og definitivt verken sjarmen eller evnene til UX. Selv nesten 90.000 kroner rimeligere blir den ikke tilstrekkelig fristende.
Det er altså noe ekstraordinært med denne bilen som på mange måter skal være inngangsbilletten til Lexus-universet.
Men som verken har plass til småbarnsfamiliens barnevogn, det friluftelskende parets hundebur, eller alle bager og poser som skal med når besteforeldrene tar med seg barnebarna på hytta.
En Lexus UX med forhjulsdrift har bagasjevolum på 320 liter. Det er lite. En UX med firehjulsdrift har bagasjevolum på 283 liter. Det er en vits.
Eller mer seriøst: Det er tre liter mindre enn Toyota Yaris, som er 15 centimeter kortere og 14 centimeter smalere og på alle vis en småbil.
Vi kan ikke forstå annet enn at UX bare passer for to. Da kan bakseteryggen slås ned når helgebagasjen skal med på hytta. Og da blir kundekretsen ganske snever.
Til gjengjeld har UX et komfortnivå som vi mener er det beste i klassen av lave SUV-er i høye prisklasser. Og da snakker vi primært om konkurrenter fra de tyske premiummerkene Mercedes, Audi og BMW.
I UX kjenner vi igjen både seter, drivlinje og understell fra øvrige Lexus-modeller, men her er alt finjustert i en pakke som treffer de fleste nyansene av ordet komfort.
Vi synes ofte luftfjæringens betydning er overdrevet. Og i UX sitt tilfelle ville det vært høyst overflødig. Her viser Lexus at man kan skape tilnærmet optimal fjæringskomfort med ganske innarbeidede virkemidler.
Lexus er som kjent en forfinet Toyota. Det merkes i en rekke detaljer, blant annet støydempingen fra motorrommet.
De siste årene har Toyota-ingeniørene mer eller mindre klart å eliminere det irriterende særpreget med de trinnløse girkassene, der motorene spretter opp i turtall og skaper et voldsomt leven lenge før kreftene kommer.
I dag er det harmoni mellom turtallsøkning og kraftutvikling – og responsen er ofte kjappere enn fra en konvensjonell automat eller en dobbeltklutsjautomat. Spesielt på nye RAV4 har vi erfart dette.
Men der en RAV4 snerrer rått og litt primitivt når den presses, er lydbildet langt mer sivilisert i en UX.
Og skulle du ønske enda litt mer doven brumming, så kan du vri på en knott – til det siste av fem kjøremodus, kalt «Sport +» – og nyte den kunstige lyden av åtte sylindre og en lynkjapp girkasse som tilpasser seg fartsøkningen din.
Garantert ikke et resultat av noen spørreundersøkelse blant eksisterende Lexus-kunder, men ytterligere et eksempel på ambivalensen knyttet til en UX.
For hva mener man egentlig om en bil som gir deg kunstig motorlyd gjennom høyttalerne? Jo, svært mye – og garantert svært ulikt.
Det er bare dekkstøyen som ødelegger full pott i komfortrunden. Og strengt tatt er det bare den dårlige bagasjeplassen som ødelegger resten.