LØSNINGEN? – De neste fem årene tror jeg ladehybriden er den eneste praktiske løsningen for de som bare ønsker én bil og som vil kjøre utslippsfritt i hverdagen, sier journalist og bilekspert Tommy Wahlström (innfelt). Bilen på bildet er ladehybriden Mitsubishi Outlander. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Bør man satse på ladbar hybrid eller elbil?

– Kappløpet er over – 40 mil rekkevidde er nok

De nyeste elbilene på markedet får en rekkevidde på rundt 40 mil – og mye tyder på at industrien mener det er tilstrekkelig. Jaget etter rekkevidde er over, mener en av Europas mest erfarne biljournalister.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ladbare hybrider – er det døende eller bærekraftig teknologi?

Tommy Wahlström er redaksjonssjef i svenske Vi Bilägare og medlem i juryen i «Årets bil i Europa». Han følger utviklingen i bilindustrien tettere enn de fleste. Han ser at bilprodusentene nå demper fokuset på rekkevidde.

– Det virker som om kappløpet mot stadig lengre rekkevidde er over. Mange av de nye elbilene har nå en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Det mener produsentene er tilstrekkelig, sier Wahlström til Motor – og peker på en annen trend:

– Stadig flere snakker om at batteriet ikke skal være større enn nødvendig på grunn av den miljøbelastningen som batteriproduksjonen utgjør. Det vil nok påvirke valgene både til produsentene og forbrukerne i større grad framover.

Les også: – Grensen for ladehybrider går ved 10 mils rekkevidde

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Opplagt svar

Motor får mange spørsmål om ladbare hybrider:

Er det framtidsrettet teknologi med bra annenhåndsverdi om fire-fem år – eller er det bare overgangsløsninger mot en helelektrifisert bilpark?

For Wahlström er svaret ganske opplagt:

– I de kommende fem årene tror jeg ladehybriden er den eneste praktiske løsningen for norske familier som bare ønsker én bil og som vil kjøre utslippsfritt i hverdagen. Ellers blir løsningen fortsatt å kombinere sin elektriske «jobb-bil» med en stor og sterk «hyttebil». 

Han mener ladehybriden i dag er den beste løsningen for den typiske nordiske familien som bruker bilen til så mange ulike aktiviteter:

– Den kan brukes til utslippsfri hverdagskjøring, og i tillegg fungere perfekt på tur til hytta eller på ferie. Og den kan dra en henger som ikke er altfor tung. Så er det naturligvis også avgjørende at myndighetene justerer avgiftene slik at det blir billigere å kjøre en ladehybrid enn en dieselbil til jobben.

Les også: Slik gikk det da vi gjennomførte verdens største elbiltest

Samler seg om batteri

Wahlström registrerer også at bilindustrien i økende grad samler seg rundt den batterielektriske teknologien.

– Flere europeiske produsenter opplyser at de avslutter sine utviklingsprosjekt for personbiler som drives av hydrogen og brenselceller. Volkswagen, Mercedes og Volvo har de siste månedene meddelt de nå fokuserer på batterier for sine personbiler. Enkelte asiatiske produsenter, som Hyundai og Toyota, ser fortsatt på hydrogen som et satsingsområde, men spørsmålet er om de kan holde seg i det sporet hvis ikke Europa følger på, sier Wahlström.