TRANGT OM PLASSEN: Trafikk i Beijing. Foto: Zhang Kaiyv, Unsplash
Grønt bilskifte i Kina?
Elbil-salget doblet, alt annet stuper
Det er «norske tilstander» i verdens største bilmarked: Salget av bensin- og dieselbiler i Kina falt nær 18 prosent i januar, mens elbilsalget doblet seg.
Men det skal kjapt legges til:
Bensin- og dieselbilene står for den store majoriteten av salget, med drøyt 2.020.000 biler i januar – mot 85.000 elektrifiserte biler.
Det er et åpent spørsmål hva som er årsakene til fallet i det kinesiske bilsalget, som i januar falt for sjuende måned på rad. Men redusert økonomisk vekst som konsekvens av handelskrigen med USA holdes av mange som den viktigste forklaringen.
Nedgangen på 17,7 prosent fra januar i fjor er det største fallet for denne måneden siden 2012, men estimatene til den kinesiske bilprodusentorganisasjonen er fortsatt et 2019-salg på linje med fjoråret.
Les også: Klarte ikke 150.000-grensen i 2018
Usikkert om insentiver
Antallet helelektriske biler i januar var 75.000, en oppgang på 180 prosent fra januar 2018, mens det ble solgt 21.000 ladehybrider, opp 55 prosent.
Det er spenning knyttet til hvordan el-salget vil utvikle seg, ettersom myndighetene har varslet at elbil-insentivene skal avvikles i 2020.
I dag nyter elbilkjøpere godt av betydelige subsidier, men myndighetene har ennå ikke sagt noe om hvordan elbil-fordelene skal endres – om de bare reduseres, eller fjernes helt.
Med dagens ordning reduseres prisen på elbil med nær en tredjedel. Likevel er det først og fremst bildelingstjenester og andre transportsselskaper som har tatt i bruk elbil i stor skala, i følge Bloomberg.