
Byton setter alt på pause:
Lovet elbilsuksess snubler i korona
Det ser dystert ut for Byton, som stod på terskelen til et markedsgjennombrudd da koronakrisen rammet. Nå settes alt på pause.
Byton har vært en av elbilbølgens mest interessante aktører – utviklet av et miljø med tysk bilerfaring, amerikansk teknologioptimisme og kinesisk industrikompetanse.
Den kinesisk-baserte premium-produsenten har utviklet sine første produkter takket være ekspertise fra europeisk og japansk bilindustri, med flere i toppledelsen som hadde hatt ledende stillinger i BMWs første elbilsatsing før denne ble omorganisert.
Flere tusen nordmenn står på interessentliste for å kjøpe den første modellen, SUV-en M-Byte, som har vært lovet hit til landet i 2021,
I mars i år ble det kjent at forhandlergrupperingen Hedin kom til å representere Byton i Norge.
Nesten full stans
Det er nyhetsbyrået Reuters som melder at Byton suspenderer sine industrielle operasjoner fra og med 1. juli 2020.
«Epidemien forårsaket av det nye koronaviruset er en stor utfordring for Bytons finanser og produksjonsvirksomhet», heter det i en uttalelse fra selskapet.
I uttalelsen heter det videre at det ligger en nøye overveielse og rådføring mellom eiere og ledelse bak beslutningen om å iverksette en strategisk omorganiseringsplan samt en drastisk kostnadsreduksjon - hovedsakelig på personalsiden.
Ansatte ut
I praksis betyr det at så å si alle ansatte permitteres, i hvert fall ut året.
Allerede i april ble flere hundre Byton-ansatte i USA permittert.
Det er i Nanjing i Sør-Kina at Byton produserer alle sine biler. Nå blir det stopp.
Fra 1. juli stanses det meste av aktiviteten i Kina, både produksjon og produktutvikling.
Les også:
-
Like mange trafikkdøde i år som i hele fjor
Så langt i år har 80 personer mistet livet i ulykker langs norske veier. Det er like mange som i hele 2021.
-
Dette blir den første el-pickupen i Europa
Maxus lover at de første eksemplarene skal komme til Norge i november.
-
Ny, billig kompaktmodell fra MG
Startprisen på MG4 Electric ligger flerfoldige titusener under konkurrentene.
Byton har både den statlig eide bilprodusenten FAW og den store batteriprodusenten CATL som deleiere og utfordringen er for tiden å skaffe midler til å sørge for at de ansatte som ikke har fått lønn, kan få betalt.
I uttalelsen fra selskapet sies det videre at Byton håper å kunne gjenoppta utbetalingene fra og med nå i juli.