POPULÆR: BMW i3 og i3s har vært blant Norges mest solgte elbiler de siste årene. Foto: BMW
Føler seg lurt av BMW:
Kampanjepris ble 20.000 billigere i ny kampanje
Rett før fjoråret ebbet ut, bestilte Nils Gulbrandsen en BMW i3s til kampanjepris hos Bilia. Noen få dager senere, 2. januar 2019, lanserte BMW gjennom Bilia en helt ny kampanje. En identisk bil var nå blitt 20.000 billigere enn i den forrige kampanjen. – Jeg føler meg lurt, sier Gulbrandsen.
21. desember bestemte Gulbrandsen og familien seg for å slå til på kampanjen om å bestille en BMW i3s 120ah Fully Charged (også markedsført som en Charged Professional) til kampanjepris 425.800 kroner.
Kampanjen ville løpe ut ved nyåret, noe som ifølge Gulbrandsen også ble understreket av selger.
Etter litt fram og tilbake endte familien med å slå til på tilbudet framfor å lease bil, som var et alternativ de hadde vurdert. Det ble opplyst i kampanjen at kampanjetilbudet ville spare dem for flere titalls tusen kroner.
– Da jeg 2. januar oppdaget at det ble lansert en ny kampanje hvor prisen var redusert til 405.800, følte jeg meg i likhet med mange andre lurt. Kun et par virkedager tidligere hadde vi signert en kontrakt hvor prisen var 20.000 kroner høyere, sier Gulbrandsen.
Thomas Walston hos Bilia Follo sier de ikke visste om den nye kampanjen da Nils Gulbrandsen og familien bestilte sin nye bil.
– Vi er aldri informert om kommende kampanjer på forhånd, sier han til Motor.
– Noe tid i forkant må dere vel ha, men tanke på å gjøre kampanjen klar på hjemmesiden eksempelvis?
– Nei, vi får ikke noe informasjon i forkant i det hele tatt, sier Walston.
Etter å ha klaget på prisen sier BMW i et brev til Nils Gulbrandsen at deres forhandlere ikke informeres før endringer i prisene trer i kraft, dette for å unngå spekulasjoner i prisendringer. Videre sier BMW i brevet til Gulbrandsen at de har forståelse for at det oppleves som negativt at nye kunder får samme vare til annen og lavere pris, men minner samtidig om at det regelmessig forekommer prisøkninger i markedet.
Akkurat denne prisøkningen – for kjøpere – er likevel blitt oppfattet som svært spesiell, også av BMW-fans. Administrator for Facebook-forumet BMW i3 Owners Norway, Harald Kristian Lund, sier at hundrevis av forumets rundt 4000 medlemmer har vært opprørt over de såkalte kampanjeprisene.
– BMW i3 Owners Norway er jo egentlig et forum hvor BMW-fans kan utveksle råd og erfaringer, men etter at disse kampanjene overlappet hverandre ble det fryktelig mye støy fra folk som følte seg lurt, sier Lund.
– En ting er jo hvis man kjører en kampanje ved lansering, og så noen måneder senere kjører en ny kampanje for å blåse liv i oppmerksomheten og salget, men disse to kampanjene rett etter hverandre, hvor mange av de som var så uheldige å bestille i den første kampanjen fortsatt ikke hadde fått bilen, var i beste fall klønete, mener Harald Kristian Lund, som har vært eier av en rekke av BMWs i3-modeller.
– Her er det masse folk som har signert en kontrakt som de ikke kommer ut av, og som over natta er 20.000 mindre verdt.
Harald Kristian Lund er selv en av de som kjøpte bilen til den kampanjeprisen som var den gjeldende kampanjeprisen før jul.
– BMW Norge må på lik linje med andre aktører få forbeholde seg retten til å justere såvel veiledende priser som kampanjer gjennom året uten nærmere forvarsel, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby til Motor.
Han fortsetter:
– Vi har forståelse for at det oppleves negativt at nye kunder får samme vare til annen og lavere pris, men minner om at det regelmessig forekommer prisøkninger i markedet. Prisøkninger på bil eller utstyr har ikke tilbakevirkende kraft – og på samme måte vil derfor heller ikke prisreduksjoner kunne ha tilbakevirkende kraft.
Advokat Jens Christian Riege i NAF sier at en bilselger eller bilimportør ikke har plikt å oppgi framtidige priser.
– Du inngår frivillig en avtale basert på den prisen du får opplyst, og binder deg til denne. Det at prisen endrer seg i etterkant endrer ikke at avtale er inngått. Men akkurat dette eksempelet viser likevel en litt spesiell måte å drive kundepleie på. Hva som lønner seg i det lange løp kan man jo spekulere i, men som kunde kommer du juridisk ingen vei, sier NAF-advokaten.
Han får følge av avdelingsleder Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet, som likevel påpeker at bruk av kampanjepriser krever at bilen blir solgt, eller skal bli solgt, til full pris. Ved introduksjonskampanjer må bilen settes opp i pris etter kampanjen. Ved salgskampanjer må bilen være satt ned i pris i forhold til det den i virkeligheten er blitt solgt for.
– Hvis man ikke har en reell sammenligningspris, vil markedsføringen være villedende og i strid med markedsføringsloven.
Jo Gjedrem anbefaler å klage til Forbrukertilsynet ved villedende markedsføring.
– Men selv om det foreligger et brudd på loven gir dette dessverre ikke forbrukeren direkte rettigheter. Du kan ikke gå med loven i hånd og kreve en annen pris, fordi det er kommet en ny markedsføringskampanje. På den annen side er det ingenting i loven som hindrer en aktør i å yte god service, sier Jo Gjedrem.
Nils Gulbrandsen ønsker seg ikke lenger en BMW i3, og vil helst at kontrakten, i form av en bestilling, med Bilia og BMW oppheves (han har foreløpig ikke betalt for bilen, det gjøres ved levering).
Gulbrandsen og familien vil helst ikke ha noe videre kundeforhold verken til Bilia eller BMW. Men å trekke seg fra kontrakten koster 8,5 prosent av salgssummen.