MÅ VENTE: Cindy Rivas-Montano og Daniel Lundgren får ikke hjelp med sin bruktbilklage før utpå våren.

Får ikke hjelp av offentlig klageorgan:

Slik har familiens bruktbil stått i ett år

– Bilen virker rett og slett ikke. Derfor står den her på gårdsplassen, sier Daniel Lundgren. Han og familien får ikke hjelp fordi et statlig organ omorganiserer.

Publisert

For to år siden kjøpte han og kona Cindy Rivas-Montano en 13 år gammel BMW 325i for 140.000 kroner, med bruktbilgaranti på kjøpet. Ifølge bruktbilfirmaet i Follo var bilen «meget pen» og «velholdt».

Men det viste seg å ikke være tilfelle.

– Det rant olje gjennom bilen. Hver gang vi skulle bruke den måtte jeg fylle på en liter olje, forteller familiefaren i Drammen.

Det var også en rekke andre feil og mangler ved bilen.

To ganger tok selgeren den inn for reparasjon i til sammen flere uker. Men uten å reparere tilfredsstillende, ifølge Daniel.

Får ikke hjelp

Et verksted konkluderer med at det vil koste 49.000 kroner å reparere dokumenterte feil og mangler. I tillegg viser bilens historikk at den har hatt hele åtte forskjellige privatpersoner som eiere, og at den sto ubrukt i nesten to år før salget til familien i Drammen – etter en inkassosak med siste eier.

– Det er et mareritt, forteller Daniel Lundgren.

Cindy og Daniel klaget til Forbrukerrådet og krevde at kjøpet ble hevet, slik at de fikk igjen pengene sine.

Så langt er denne historien akkurat slik triste bruktbilhistorier gjerne er. Man søker hjelp hos de som skal hjelpe – og håper at de som skal hjelpe virkelig hjelper.

Men Cindy og Daniel har ikke fått hjelp.

TO ÅRS VENTETID: – Det er helt uforståelig. Forbrukerklageutvalget skal være et tilbud om rask og rimelig tvisteløsning for forbrukerne, sier advokat Thomas Oftedahl som representerer Cindy Rivas-Montano og Daniel Lundgren.

Forbrukerrådet greide i fjor vår ikke å mekle til enighet mellom de og selgeren, og saken ble etter noen måneder sendt til Forbrukerklageutvalget for avgjørelse. Forbrukerklageutvalget avgjør tvister i forbrukerkonflikter.

Ligger i kø

Normalt tar behandlingen i dette utvalget bare noen måneder.

Men ikke nå. Cindy og Daniels bruktbilsak har ligget i kø og ventet på saksbehandling helt siden i fjor sommer.

På grunn av omorganisering og flytting av utvalgets sekretariat fra Oslo til Grenland, er saksbehandlingstiden nå svært lang.

– Utvalget har sagt de ikke kan behandle denne saken før i februar eller mars neste år, sier advokat Thomas Oftedahl i Fram advokater, som er parets advokat.

Da har det gått nesten to år siden Forbrukerrådet fikk saken.

Oppgitt

Oftedahl har spesialisert seg på bruktbil-problemer.

Han er svært oppgitt over den lange saksbehandlingstiden.

– Det er helt uforståelig. Forbrukerklageutvalget skal være et tilbud om rask og rimelig tvisteløsning for forbrukerne. I stedet må bruktbilkunder vente i nesten to år før Forbrukerklageutvalget kan sette av noen timer til å ta stilling til saken, sier Oftedahl.

Han har i flere år ført bruktbilkonflikter for Forbrukerklageutvalget.

– Men nå må jeg ta de fleste sakene for de ordinære domstolene, hvor risikoen og tidsbruken er større for klientene mine.

Konsekvenser

For familien i Drammen, med fire barn under 12 år, får omorganiseringen og flyttingen av Forbrukerklageutvalget store konsekvenser.

– Nå betaler vi 5000 kroner i måneden i renter og avdrag på en bil vi ikke får brukt. I tillegg kommer forsikringer og andre faste kostnader, forteller Daniel.

NEDISET: Bruktbilen har stått slik det siste året. Klagekøen er lang i Forbrukerklageutvalget.

I lang tid sto firebarnsfamilien helt uten bil. Men nå har de greid å refinansiere boliglånet, og kjøpt en 16 år gammel bruktbil.

– Vi var forberedt på at det kom til å ta fire-fem måneder å behandle klagen vår, men ikke nesten to år.

Bekrefter

Sekretariatsleder for Forbrukerklageutvalget, direktør Christoffer Bjørnum, bekrefter at saksbehandlingstiden nå er på rundt 16 måneder.

Det er fire-fem ganger mer enn saksbehandlingstiden var for noen år siden, og mye lenger enn fristene som utvalget er pålagt av Forbrukerdepartementet å holde.

– Vi beklager sterkt den lange saksbehandlingstiden og de ulempene dette medfører for alle involverte parter. Vi har orientert departementet om dette, sier Bjørnum.