POPULÆR: Kia e-Niro er en populær eksportbil fra det svenske markedet. Men utviklingen hemmer fornyelsen av bilparken og misbruker svenskenes skattepenger, mener Sveriges største aktør inne bilauksjon. Foto: Tomm W. Christiansen
Stor svensk bruktbilaktør aksjonerer:
Vil ikke sponse elbilsalget i Norge
En rekke elbiler er eksportert fra Sverige til Norge og andre land de siste årene på grunn av svenskenes spesielle miljøbonus. Bruktbilauksjonsfirmaet Kvdbil ønsker nå å stanse utviklingen.
DETTE ER SAKEN: Svenske myndigheter vil fornye bilparken og gjøre den snillere mot miljøet. Men subsidiene gjør at mange av bilene i stedet havner utenlands.
Den svenske staten betaler inntil 60.000 kroner i miljøbonus til kunder som har kjøpt elbiler og ladehybrider. Bonusen utbetales etter et halvt år.
Mange har gjort gunstige forretninger ved å først innkassere bonusen – og så selge bilen til andre markeder med stor etterspørsel etter slike biler.
Kvdbil er Sveriges største markedsplass for bruktbilauksjon, med over 200.000 kontrakter mellom kjøper og selger. På sin hjemmeside skriver firmaet at de ikke lenger vil selge miljøbonusbiler utenlands.
De mener utviklingen er ødeleggende for det svenske bilmarkedet. Overgangen til utslippsfri transportsektor går langt saktere enn planlagt, og svenske skattebetalere subsidierer langt på vei andre lands bilmarkeder.
– Miljøbiler som selges i Sverige med insentiver for å framskynde fornyelsen av bilparken, må også forbli i Sverige, og ikke selges til utlandet etter bare noen måneder. Svenske skattebetalere skal heller ikke betale for at andre land skal få nyere og mer miljøvennlige biler. Da risikerer vi at arbeidet med de globale klimamålene undermineres, sier administrerende direktør Lars Nykvist hos Kvdbil.
I følge det svenske markedsanalyseselskapet Vroom, utgjør elbiler og ladbare hybrider 40 prosent av alle eksporterte biler i alderen seks måneder til ett år. I fjor eksporterte Kvdbil alene 400 ladbar biler. De vanligste var ladehybridene Mitsubishi Outlander og Volkswagen Passat GTE, samt helelektrisk Kia e-Niro.
– Vi løser ikke problemet, men vi kan bidra. Og det mest opplagte vi kan gjøre er å slutte å eksportere, sier Nykvist til Dagens Industri.