RETT RADIOBIL: Synnøve Skarbø og hennes Toyota Yaris.

Bilen som har betydd mest for meg:

– Menn i fine biler er harry

Podkastdronning Synnøve Skarbø vokste opp i terrengbil med hjemmesnekret trebenk uten sikkerhetsbelter, og tenker tivoli og radiobil når hun kjører i trafikken.

Publisert Sist oppdatert

Synnøve og drømmebilen

  • Synnøve Skarbø (bildet) og kollega Vanessa Rudjord driver en av Norges mest populære podcaster, «Synnøve og Vanessa»
  • Første bilminne: Talbot Matra Ranco
  • Kjører nå: Toyota Yaris

Hver uke stopper over hundre tusen nordmenn opp for å lytte til Synnøve Skarbøs hverdagsdrama.

«Synnøve og Vanessa» er blant landets absolutt mest populære podkaster, og nå er hun også aktuell med realityserien «Jan Thomas søker drømmeprinsen» på TV Norge.

Bilene i livet hennes har vært like kontrastfylte som frilansjobbene. Skylden har Synnøves far, som «var og er bilgal».

– Det er et gen jeg absolutt ikke har arvet. Av alle de franske bilene han kjøpte, husker jeg bare én. Til gjengjeld følte jeg meg starstruck som passasjer – fordi omgivelsene syntes den var råkul, forteller Synnøve.

Talbot Matra Rancho var en terrengbil lenge før nordmenn visste hva terrengbil var, og familien Skarbø var én av få som kjøpte den.

LEGENDE: Talbot Matra Rancho

Trebenk på tredje rad

– Faren min snekret en trebenk, en tredje seterad, for å få plass til hele hurven. Trebenken ble plassert løst i bagasjerommet, i motsatt vei av kjøreretningen. Bilbelter var overhodet ikke tema den gangen.

Spørsmålet var alltid hvem i søskenflokken som måtte sitte der og bli kvalm og få flis i rompa.

– Jeg tenkte: «Det skjer ikke meg», og kommanderte småsøsknene mine til å ta plass. Nå står trebenken fra Rancho’en i dukkehuset i hagen hjemme på Stranda, sier Synnøve.

Med fem barn i bilen ble det mye kakling, men også allsang. Mor var tysklærer og målet for ferieturene var ofte tysktalende land.

– Den store drømmen min var New York. Isteden gikk familiens bilturer til gudsforlatte plasser som var enda mindre enn Stranda.

UT PÅ TUR: Drømmen var New York, feriehverdagen en ganske annen.

Kultobjekt

Småtøffe Rancho ble bygget fra 1977 til 1984 og kom i salg i Norge nær 20 år før Toyota Rav, den japanske, urbane fjellgeita som i 25 år har stått stabil på den norske salgstoppen. I dag dyrkes franske Rancho som et kultobjekt med entusiastklubber i Norge og rekke andre andre land.

Synnøve sier at hun aldri har vært imponert av fine biler, og langt mindre menn i fjonge biler.

– Er det noe som er harry, er det menn i fine biler. Men Jaguar er kul fordi bilene har stil uten å være prangende.

Favorittbilen som skal få voksenlivet med datteren til å gå opp, er Toyota Yaris.

– Yaris gir den rette radiobilfølelsen. Da jeg begynte å kjøre den lille japaneren i starten av 2001, følte jeg at jeg traff blink på første forsøk.

Hun har rukket å slite flere Yaris i favorittfargene gul og gull.

På gråten

– Jeg var på gråten da jeg en liten periode måtte kjøre rundt i en grå Yaris, fordi den var eneste tilgjengelige leasingalternativ.

Synnøve innrømmer at venner sier at hun er en uvøren sjåfør. Hun er ikke kjent for å lunte av gårde, og ombord gjelder visse regler:

– For eksempel hater jeg musikk i bil. Jeg må ha det stille. Jeg vil være i stand til å høre det, om bilen skulle miste et hjul.

Porsche?

Tampen av 2019 brukte Synnøve på innspilling av datingprogrammet «Jan Thomas søker drømmeprinsen», som hun leder. Kjendistylisten Jan Thomas, som skal finne en kjæreste i TV-serien, har muligens litt annen bilsmak enn Synnøve og er kjent for å velge staselige kjøretøy.

– Joda, jeg har jo sittet på med Jan Thomas, men siden jeg har dysleksi når det kommer til bil, husker jeg absolutt ikke hvilket merke han kjørte. Og jeg anser meg ellers som en person med klisterhjerne, informerer Synnøve.

Motor kan bøte på Synnøves skrale bilhukommelse med at Jan Thomas i en årrekke er sett i ulike Mercedes-modeller av den finere sorten, og nå senest i en kliss ny, grå Porsche 911 med initialene JT langs sidene.

Synnøve drømmer ikke om å sitte på i racere som Porsche hvor sjåføren gasser på.

– Jeg har vært ute for en bilulykke og er var på hvem som sitter bak rattet. Min erfaring er at folk som er gode i sport ofte også er dyktige sjåfører. Det er noe med å vite hvordan man skal ta kurvene og tenke rundt neste sving, før svingen kommer. Men om du er av den forsiktige typen, som for eksempel spiller piano, vil jeg nøle med å sitte på med deg, sier Synnøve.