YTER MOTSTAND: Skoda Octavia er mye bil for pengene og det gjør den til toppmodell blant bilene med klassisk forbrenningsmotor – så å si utelukkende solgt med dieselmotor. I mai forbedret den til og med sin andel av totalmarkedet.

Nybilmarkedet ned 39 prosent i mai:

Ladbare hybrider opp, elbiler ned

Registreringsstatistikken for mai måned lider igjen under korona-effekten, selv om nedgangen i Norge langt fra er like stor som i mange andre europeiske land. Mye tyder på at mange sitter på gjerdet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I mai ble det registrert 7998 nye personbiler, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det betyr at det ble registrert 5119 færre biler enn i mai i fjor, og årets hittil kraftigste fall så langt er et faktum. Nedgangen er på 39 prosent, mot 34 måneden før. Dermed er fallet så langt i år på 24 prosent.

Det reelle fallet var likevel omtrent som i april, da mai 2020 hadde en registreringsdag mindre enn mai 2019.

Som i april ser vi at markedet dreier fra kjøp av ny bil til kjøp av brukt. Bruktbilsalget, såkalte eierskifter, er nemlig i vekst med 9 prosent i mai, til 45.879 omsatte biler.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Ladbare hybrider er vinnerne

Andelen fossile drivlinjer er en anelse høyere enn i april, men mye lavere enn i fjor. Det er bare ladbare hybrider som har økt i antall fra i fjor, både i mai og etter fem måneder, med en markedsandel som har doblet seg.

Registreringene av nye elbiler har derimot falt med 26 prosent fra mai i fjor og 15 prosent så langt i år.

Elbilandelen er godt under 50 prosent i mai, på 43,1 prosent, og ligger nå på 49,1 prosent etter årets første fem måneder.

Det skal sies at Tesla sannsynligvis venter på nye leveranser fra fabrikken, noe som gir kraftige utslag på totalen. Det ble registrert skarve 31 biler fra produsenten i mai.

Det er også nærliggende å tenke at en hel del elbilkunder venter på de nye modellene som er på trappene – som Tesla Model Y, VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-e.

Samtidig som elbilenes markedsandel svekkes i Norge, styrkes den i Europa for øvrig under koronakrisen, skriver the Guardian.

Fossil motstand

Den drøye femtedelen av markedet som fortsatt utgjøres av biler med kun tradisjonell forbrenningsmotor, ledes an av modeller fra Skoda på dieselsiden – mellomklassestasjonsvognen Octavia og SUV-en Kodiaq foran VW Tiguan. Blant de bensindrevne er det kompakt-SUV-en VW T-Roc, crossoveren Mazda CX-30 og Suzuki Swift som danner topp tre.

Slik er fordelingen på drivstoff i mai og hittil i år:

  • Elektrisitet: 43,1 % og 49,1 %
  • Ladbar hybrid: 22,6 % og 19,9 %
  • Diesel: 11,7 % og 11,1 %
  • Hybrid: 11,5 % og 9,9 %
  • Bensin: 11,3 % og 10 %

Noen unntak

I mai er det bare Hyundai, Mercedes-Benz og Porsche, blant merkene som solgte 100 biler eller mer, som opplevde vekst i salget .

Blant bilmerkene i topp 20 hittil i år er det Audi (e-tron), Mercedes-Benz (nye ladbare hybrider), Peugeot (elbilen e-208), Renault (fornyet Zoe) og Porsche (elektriske Taycan og ladbare Cayenne) som har registrert flere biler enn i samme periode i fjor.

Fra ingenting kommer dessuten kinesiske MG, som ligger på en 19. plass med sine 526 registrerte eksemplarer av elbilen ZS EV. Denne klarer dessuten å komme inn på topp ti-listen over mestselgende bilmodeller i mai!

Toyota faller kraftig med – 59,6 prosent i mai fra året før (de hadde vel å merke en svært sterk mai måned i fjor), men klarer paradoksalt nok likevel å ta tilbake 2. plassen fra Audi denne måneden.

Topp ti - merker

Merke Antall mai endring fra 2019
1. Volkswagen1225-27,6
2. Toyota828-59,6
3. Audi638-14,1
4. Hyundai5856
5. Mercedes-Benz515114,6
6. BMW492-34
7. Volvo458-50,3
8. Nissan456-11,3
9. Skoda442-44,6
10. Peugeot366-2,7
Totalsalg7998-

Topp ti - modeller

Modell mai endring fra 2019
1. Volkswagen Golf610-21,7
2. Audi e-tron5799,2
3. Hyundai Kona44389,3
4. Nissan Leaf4084,6
5. MG ZS187
6. Peugeot 208182
7. Renault Zoe148-44,8
8. Kia Soul143232,6
9. Hyundai Ioniq116-46,3
10. BMW i3114-66,9

Topp ti - ladbare hybrider

Modellmaiendring fra 2019
1. Mitsubishi Outlander244-24,50 %
3. Volkswagen Passat215+ 2.971,4 %
4. BMW X3161-
2. Volvo XC60132-38,30 %
14. Mercedes-Benz GLE103-
17. Ford Kuga89-
8. Mercedes-Benz C-klasse75-
5. Volvo V6066-67,50 %
20. Mercedes-Benz E-klasse6190,60 %
10. Volvo XC9058-7,90 %