Bil og tilhenger på testbane
STORE PROBLEMER: Tilhengeren får store problemer når sjåføren må svinge. Nå advarer forskerne mot høyere fart for tilhengere. Foto: Nord universitet
Se videoene:

Derfor er økte fartsgrenser farlig

– Tilhengerne er skremmende ustabile ved svingmanøvre, sier universitetslektor Kåre Robertsen. Sjekk hva som skjedde da han og hans forskerkolleger testet stabiliteten til tilhengere.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Her viser forskere hvorfor høy fart på tilhengere til folk flest er farlig.

– Vet politikerne egentlig hva de foreslår, spør Kåre Robertsen ved Nord universitet. Han var prosjektleder for det nylig avsluttede forskningsprosjektet om blant annet veltefare for tilhengere.

Da han og hans forskerkolleger testet stabiliteten til tilhengerne ved unnamanøvre, veltet den ene tilhengeren allerede ved 63 km/t.

– Det skremte oss at tilhengere er ustabile allerede ved så lave hastigheter.

Se videoene – først hengeren som ikke velter:

Og så når den velter:

Les også: – Dette er jo helt vilt

Veltet hengerVELTET: Denne tilhengeren har en totalvekt på bare 1300 kg, og velter i unnamanøveren. Foto: Nord universitet

Kan brukes av alle

Testene viser hva som skjer når føreren må svinge unna en hindring, som en elg eller en gjenstand i veien. Bilene som er brukt i testene er populære Peugeot 5008 og Volkswagen Transporter. Tilhengerne er fra den norske produsenten Tysse samt fra Ifor Williams.

Tilhengerne som fikk så store problemer på de to klippene har en tillatt totalvekt på henholdsvis 1300 kg (hengeren på Peugeoten) og 2000 kg (hengeren på Transporteren). Under testene var de lastet med last opp mot grensen for den aktuelle hengeren.

Begge hengerne vil kunne bli kjørt i inntil 100 km/t, dersom politikerne vedtar dette.

Les også: Fagfolk advarer mot høyere tilhenger-fart

– Også 80 for mye

Men forskerne er svært skeptiske til en økning av fartsgrensen fra dagens 80 km/t til 100.

– Ustabilitet og velt kom allerede ved drøyt 60 km/t. 80 km/t er egentlig for mye det også.

Tilhengerne som ble brukt i testene på Lånkebanen i Trøndelag har hjulene under lasteplanet. Når hjulene er på siden, slik mange tilhengere har, blir tyngdepunktet lavere og sporvidden – det vil si avstanden mellom hjulene – blir bredere.

– Slike hengere øker stabiliteten, og reduserer veltefaren, sier Robertsen.

I forskningsrapporten påpeker også forskerne paradokset med at moderne biler har høy grad av teknologiske førerstøttesystemer, mens tilhengerne er utstyrt med mekaniske innretninger for bremsing, færing og kursstabilitet.

Mens hengerne fikk store problemer i drøyt 60 km/t, klarte de samme bilene uten henger bakpå helt fint svingmanøverne i 80 km/t.

– Mangler kunnskaper

Både Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiets Sverre Myrli og også samferdselsminister Knut Arild Hareide og KrF ønsker høyere fartsgrenser for tilhengere.

– Jeg tror politikerne som ønsker høyere fartsgrenser har mangel på kunnskaper. De vet ikke hvordan tilhengerne kan reagere. På landeveien ligger de fint og stabilt etter bilen. Men når man må gjøre en brå svingmanøver skal det ikke mye til før de velter. Det skjedde overraskende tidlig, sier universitetslektor Kåre Robertsen.

 PS! I det ene klippet får vi ikke se hele velten. Årsaken? Kameramannen ble så paff over det som skjedde at han helt glemte å filme.