To modeller av BMW i3
LANGTURSBIL: Lille BMW i3 har nå realistisk rekkevidde på 30 mil på en fin sommerdag. Men selv på vinteren kan du nå klare en grei hytteavstand uten å lade.
BMW i3 viser hvor raskt utviklingen går:

Dobbelt så lang rekkevidde på fem år

BMWs lille elsuksess er et godt eksempel på hvor fort batteriteknologien utvikler seg. I 2013 kom du 15 mil på en lading. I dag kommer du over 30 mil.

Del denne artikkelen

Selv om du ikke kom så langt for fem-seks år siden, kunne du trøste deg med at du syntes svært godt, selv når du sto stille, med designbomben i3.

I dag ser det litt annerledes ut – bokstavelig talt:

Flere enn 17.000 i3 ruller rundt på norske veier, bare markedet i USA er større. Designet er fortsatt særegent – men ikke lenger oppsiktsvekkende.

Til gjengjeld ruller en i3 mye lenger.

Ved introduksjonen i 2013, hadde den en oppgitt rekkevidde på 19 mil, målt etter den såkalte NEDC-normen, som nå er på vei ut. Trolig ville det tilsvart cirka 15 mil, etter dagens nye norm, kalt WLTP.

Les også: Så lenge må du vente på de ulike elbilene

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Oppdatert pakke

I 2016 kom en oppdatert batteripakke – og rekkevidde på opptil 25,5 mil etter WLTP-normen. Den siste oppgraderingen av bilen som nå kan bestilles som 2019-modell, har en rekkevidde på opptil 31 mil.

Med andre ord:

Rekkevidden er doblet på drøye fem år – uten at batteriet er blitt større, bare rundt 10 kilo tyngre.

i3 har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. I 2017 solgte bare Golf bedre. Så langt i år ligger i3 på tredjeplass, bak Golf og Nissan Leaf.

Les også: Her slipper elbilene å betale

Ny versjon

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover - som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Også 2019-modellen av i3 lanseres i to versjoner, der i3s-versjonen er hakket mer sporty. Støtfangere, hjulbuer og andre designelementer er sorte, mens understellet senkes og sporvidden økes.

i3s får naturligvis også det nye batteriet, men rekkevidden blir noen mil dårligere. Produksjonen av i3 starter i november, men kan allerede nå bestilles.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.