DEBATT:
– Viser fram kaoset
Motors undersøkelse av verkstedpriser gjør det veldig klart og tydelig at du som bileier må være kritisk, stille spørsmål og prute.
Dette er en redaksjonell kommentar.
Innholdet gir uttrykk for redaktørens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Kjære Motor-leser! Bilverkstedene blir sjelden sett i kortene når det gjelder konkurransesituasjon og priser. Derfor mener vi i Motor-redaksjonen det er viktig at vi belyser temaet.
Målet vårt med prissjekkene er at leserne våre skal kunne ta gode valg når de trenger å reparere bilen.
For å gi et så oversiktlig bilde som mulig, har vi sjekket priser på helt konkrete biler, og oppgitt registreringsnummeret på disse ved innhenting av prisene.
Vårt utgangspunkt er at vi vil ha de samme prisene som moren min eller naboen min ville fått, når de skal reparere bilen.
Resultatet kan og bør du lese om her. Prisene spriker i alle retninger, og flere verksteder har korrigert prisene når vi har kvalitetssikret svarene deres.
Så enkelt var det ikke
Hva lærte vi av denne prisundersøkelsen?
For det første har vi lært at det er vanskelig å få oversikt. Verkstedene kan være usikre selv. Vi har mange ganger fått oppgitt feil pris, som har blitt oppdaget når vi har gått ny runde med kvalitetskontroll i redaksjonen. Vi velger å vise fram at prisene endres for å understreke poenget: Dette er litt kaotisk.
Moralen er at vi som er kunder må sjekke hos flere verksteder, dersom pris er viktig for oss. I tillegg bør vi prute, spørre og undersøke på egen hånd.
For det andre ser vi at merkeverkstedene slett ikke alltid er dyrest, slik man kanskje kunne anta. Det er ingen automatikk i at det lønner seg å gå til dem som markedsfører seg på lavere pris – også her må du sjekke selv.
Hva med NAF-verkstedene?
NAF eier Motor, samtidig som NAF også eier og driver verksteder der vi har sjekket priser på reparasjon på konkrete biler i denne undersøkelsen, og sammenlignet med konkurrenter.
Det kan virke krevende for en redaksjon å skulle drive kritisk journalistikk mot sin egen eier. I praksis er det ikke det.
For det første er Motor er en fri og uavhengig redaksjon som redigeres etter Redaktørplakaten. Dette er hugget i stein hos vår eier, og NAF vakler ikke – selv om det kan være ubehagelig å bli utsatt for kritiske spørsmål eller å bli sammenlignet med konkurrenter.
For det andre har Stortinget vedtatt medieansvarsloven, som forplikter eieren av en redaksjon til å sikre avstand til det redaksjonelle innholdet. Paragraf 7 i loven speiler Redaktørplakaten – eieren skal ikke engang lese artiklene våre, før de er publisert offentlig.
Hele poenget er at leserne skal ha all grunn til å stole på det vi skriver.
Les flere debattinnlegg:
-
DEBATT:
– Viser fram kaoset
-
DEBATT:
Elbil-gimmick?
-
DEBATT:
Gal sammenlikning av dekk-resultatene
-
DEBATT:
Forvirrende dekktest
-
DEBATT:
Bilen: den siste lovløse datamaskinen
-
DEBATT:
Løpsk elbil – førerfeil eller selvkjørende bil?
-
DEBATT:
– Kjøp gjerne bil på outlet!
-
DEBATT:
Hvor ren er elbilen egentlig?
-
DEBATT:
Bilveteran refser Årets bil: «At de tør!»
-
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
-
Debatten om momsfritak:
Advarer mot å heve elbilavgiftene for raskt
-
DEBATT:
Hvorfor er 95 prosent elbil bra nok?
-
DEBATT:
Full moms på elbiler? Så enkelt er det ikke
-
DEBATT:
Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå
-
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå