
Goodyear Ultra Grip Ice2
Sterk asfaltcowboy i vintertest
Ultra Grip Ice2 utmerker seg med en unik posisjon blant piggfrie dekkene fordi det håndterer våt asfalt så bra.
PLUSS:
Vannplaning. Kjøreegenskaper på barmark, både vått og tørt.
MINUS:
Middelmådig svinggrep på snø og is.
Ultra Grip Ice2 utmerker seg med en unik posisjon blant piggfrie dekkene fordi det håndterer våt asfalt så bra.
Dette dekket er derfor et vettugt alternativ for den som kjører mest på saltede og våte veier.
Samtidig som det har et brukbart grep også på realt vinterføre.

Siden det er overlegent best på våt asfalt og har en fin kjørefølelse også på tørt underlag, plukker dette Goodyear-dekket hjem nesten full score fra barmarksdisiplinene.
På snø og is gir dekkene bra grep i kjøreretningen – ved gass og brems.
Men det har svakere feste i svingene og er relativt vanskelig å kjøre rett ved grensen før dekket slipper, der det veksler urolig mellom under- og overstyring.
Finfine asfaltegenskaper, lavt støynivå og ditto forbruk bidrar til en delt tredjeplass.
Goodyear Ultra Grip Ice2
79 poeng
Last- og hastighetsindeks:96T
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:01/07 2019 Pigger:nei
Hardhetsgrad (Shore): 59
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:5
Annet
Støy:4 Forbruk:5
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.PP
Her er alle dekkenes score i hver disiplin:
Poeng | Conti | Nokian | Goodyear | Pirelli | Nexen | Michelin | Bridgestone | Firemax |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 9 | 15 | 12 | 9 | 6 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 6 | 15 | 12 | 9 | 9 | 9 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Bremsing på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 2 | 6 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Vannplaning (maks 5) | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 1 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Støy (maks 5) | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Totalt (maks 100) | 88 | 80 | 79 | 79 | 71 | 70 | 64 | 54 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 |