FØRSTE TUR: Ioniq 5 på tyske skilter i norsk natur.

Vi har prøvekjørt Ioniq 5:

Kanskje er dette årets beste elbil

Ioniq 5 er 35-70.000 kroner rimeligere enn de tøffeste konkurrentene – og bedre i svært mye. Førsteinntrykket av Hyundai-konsernets nye elbil er overbevisende.

Publisert Sist oppdatert

Ioniq 5

  • Batterikapasitet: 72,6 kWt. Rekkevidde: Inntil 481 km.
  • Ladetid 10-80 prosent på lynlader: 18 min.
  • Effekt: 217 (bakhjulsdrift), 306 hk (firehjulsdrift)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 464/189/161/16 cm.
  • Bagasjevolum, inkl. «frunk»: 584 liter.
  • Hengervekt: 1600 kg. Taklast: 80 kg.
  • Priser (eks. omkostninger): Premium (bakhjulsdrift, 217 hk.): 464.000. Premium (firehjulsdrift, 306 hk.): 494.000

Hyundai-konsernets evne til å bygge gode elbiler er solid dokumentert, ikke minst i de store elbiltestene til NAF og Motor. Hyundai Kona har imponert stort, mens Kia – som også er under Hyundai-paraplyen – har holdt samme nivå med e-Soul og e-Niro.

De er ledende på rekkevidde og solide ved ladestolpen. Men også ganske så kjedelige. Men «kjedelig» kan være et ord vi har brukt for siste gang om en ny Hyundai.

I hvert fall hvis førsteinntrykket fra Ioniq 5 forsterkes ved litt grundigere testing – og at sedanen Ioniq 6 og SUV-en Ioniq 7 holder samme nivå. De kommer henholdsvis i 2022 og 2024.

Første test

Sammen med noen få andre norske medier, har Motor fått kjøre en utgave av Ioniq 5 på norske veier noen uker før de første bilene er ute hos kundene.

LANGSTRAKT: Med rekordlang akselavstand på tre meter og særpreget design, blir Ioniq 5 lagt merke til i trafikken. Dette er garantert en bil vi får se mange av framover.

Dette er en av de første bilene som er kommet til Norge, en såkalt førproduksjonsbil, på tyske skilter. Blant annet får bilene som sendes til kundene bedre støydemping.

Det ble satt av tre timer til hvert medium. Dette er med andre ord ingen test der vi kan gjøre fullverdige målinger av bilens rekkevidde eller Ioniqs utlovede 800 volts lynlading. Vi har kun fokusert på opplevelsen av bilen under normal kjøring på norske veier.

Dette er vårt hovedinntrykk av toppmodellen med firehjulsdrift, 306 hester, 20 toms hjul og en offisiell rekkevidde på 430 km:

KOMFORT:

  • Akselavstanden på hele tre meter merkes gjennom en ro og stabilitet over visse typer ujevnheter, uten at det blir veldig merkbart sammenliknet med konkurrenter som for eksempel Skoda Enyaq og VW ID.4, som har 24 centimeter kortere avstand mellom akslingene.
  • De to nevnte modellene – spesielt Enyaq – er også litt stivere over skarpere ujevnheter enn Ioniq 5.
  • Vi registrerte også at Ioniq 5 har litt lavere støynivå fra underlaget, og noterte samtidig at bilene som skal leveres ut til kundene får ytterligere noen kilo med støydemping.
  • Testbilen hadde forøvrig 20-toms dekk i den temmelig grove dimensjonen 255/45R20. Dette er ekstrautstyr til 5000 kroner. Vil du ha litt bedre rekkevidde og enda litt lavere støy, så holder du deg til de originale 19-tommerne.
  • Svært gode forseter med en rekke justeringsmuligheter. I baksetet sitter man høyt, setene kan skyves framover og ryggvinkelen justeres.
  • Ekstremt god beinplass.
ROMSLIG: Instrumentpanelet er stort og tydelig, men ikke spesielt sporty. Med den skyvbare midtkonsollen i bakre stilling, øker buss-preget.

KJØREEGENSKAPER:

  • 306 hester er naturligvis mye mer enn alle trenger. Bilen har et deilig skyv innenfor alle tillatte hastigheter. Fraværet av lyd og girskift gjør at akselerasjonen kjennes mildere ut enn den faktisk er. Det umiddelbare og kraftige momentet håndteres bra med firehjulsdrift
  • Styrefølelsen er ganske vag og litt syntetisk, slik vi er vant til fra koreanske biler. Den sportslige følelsen er fraværende, men akselavstand og vektfordeling gjør at bilen beveger seg svært stabilt gjennom svingene.
  • Som vi kjenner fra øvrige biler fra Hyundai-konsernet, så griper et par av av førerstøtteassistentene litt brutalt inn. Blant annet kunne den adaptive fartsholderen vært mykere. Filvarsleren kan enkelt slås av.
527 LITER: Langt bagasjegulv, men ganske liten høyde opp til bagasjeromsskjuler og tak. Likevel volum på 527 liter. Skiluke mangler dessverre.
627 LITER: Med baksetene skjøvet helt fram, blir det 100 liter mer bagasjevolum, men fortsatt ok beinplass til passasjerene.

PLASS:

  • Romfølelsen i kupéen er svært god, og beinplassen i baksetet er formidabel.
  • Selve bagasjerommet er på 527 liter – eller 627 liter med baksetene skjøvet fram. Det betyr totalt 584 liter inkludert «frunk» på bilene med bakhjulsdrift. 33 liter mindre «frunk» på modellen med firehjulsdrift, gir 551 liter.
  • Stort bagasjeromsgulv, men lav høyde under beskyttelsesgardinen. Kraftig hellende taklinje gir også begrenset lastehøyde, og vi ser for oss at baksetene må skyves framover når man skal inn med barnevogn eller et hundebur av grei størrelse.
  • Hengervekt på 1600 kg og taklast på 80 kg er store pluss. Fravær av skiluke er et opplagt minus.
SÆRPREG: Ioniq 5 er overøst med designdetaljer, uten at vi synes det går ut over en elegant helhet.

DESIGN:

  • Wow! Det er ikke ofte det dukker opp et såpass spektakulært design rettet mot folk flest. I sin grunnform er Ioniq 5 nærmest en forvokst kompaktbil fra 80-tallet, men med lyktedesign og vinkler og plastdekor som gir den et kraftig særtrekk.
  • Innvendig preges instrumentpanelet av to store skjermer og en mitdtkonsoll som kan skyves fram og tilbake. Skjøvet tilbake, blir det et flatt gulv mellom forsetene.
  • Det er umulig å være likegyldig til dette designet. Det liker vi.
KVALITET: I overgangen mellom skinn og stoff på høyre forsete, sitter disse knappene som justerer baksetene elektrisk.

KVALITETSFØLELSE:

  • En opplevelse av fine overflater, solide brytere og gode materialvalg betyr ikke nødvendigvis at den reelle kvaliteten er god. Men koreanerne Hyundai og Kia har de siste årene skapt en kvalitetsfølelse i sine biler som overgår flere japanske og tyske konkurrenter.
  • Ioniq 5 underbygger denne opplevelsen. Med unntak ev en simpel beskyttelsesgardin over bagasjerommet, sitter vi igjen med følelsen av soliditet og kvalitet. At vi misliker de blanke svarte overflatene som fanger opp hvert minste støvkorn, sier kanskje mest om oss – ikke kvaliteten.
GENIALT: Bare koreanske bilprodusenter har denne utmerkede dødvinkelfunksjonen. Blinker du til venstre, projiseres dødvinkelen opp i venstre del av instrumentpanelet. Motsatt når du blinker til høyre.

FORBRUK:

  • Dataen fra vår bil viste et forbruk på 17 kWt/100 km i løpet av de siste drøye 290 kilometerne, som vi vil tippe i stor grad har bestått av litt hard testkjøring. Et svært pent tall som tilsier at Ioniq 5 enkelt vil klare det offisielle tallet på 430 kilometer rekkevidde.
LADEFART: Ioniq 5 lover markedsledende ladefart. Vi hadde ikke optimale ladeforhold, men nådde opp på 190 kW på vår korte økt.

KONKLUSJON:

  • Ioniq 5 gjør rett og slett et oppsiktsvekkende godt førsteinntrykk. Enkle prissammenlikninger tilsier at sammenliknbare utgaver av VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E er henholdsvis 35.ooo, 50.000 og 70.000 kroner dyrere.
  • Ioniq 5 har bedre plass, større fleksibilitet, bedre hengerkapasitet og taklast, høyere komfort og – etter vår mening – det mest spennende designet. Også forbrukstallene lover bra.
JUSTERING: Setene kan elektrisk tilpasses de fleste. Blant annet er det en praktisk støtte til leggen.
GIR: Nye elbiler gir også nye girvelgere. På Ioniq 5 sitter den på en spak man vrir på, under spaken til vinduspusseren. De blanke bryterpanelene på rattet og midtkonsollen tiltrekker seg hvert minste støvkorn.
AVSLAPPING: Begge førersetene kan legges ned slik. Deilig når du skal stå en halvtime ved laderen.