OPPGRADERES: De største endringene på Leaf synes ikke utenfra.

Nissans bestselger oppgraderes:

Endelig får Leaf funksjonen som for noen betyr alt

Nissans elektriske storselger har fått kritikk for kjørestillingen. Omsider kommer rattet som også kan justeres i lengderetningen.

Publisert Sist oppdatert

Kjørestillingen i Leaf har vært et tema helt siden modellen kom på markedet – og definitivt etter at den nye modellen kom i 2018. For Leaf har manglet muligheten til å lengdejustere rattet.

Null problem for mange. Nærmest håpløst for enkelte. Uansett en tematikk som ikke burde hefte ved en moderne elbil.

Og nå kan omsider Nissan-folket slippe å svare for denne lettere fossile skavanken.

ETTERLENGTET: Mer omfattende rattjustering er et kjærkomment tilbud i et førermiljø som er blitt ganske gammeldags.

Om man ikke finner en grei kjørestilling i Nissan heretter, bør man kanskje ta seg en titt i speilet.

Digitalt speil

Og apropos: I samme oppgradering får Nissan også digitalt sladrespeil. Dette er en finesse noen husker fra Range Rover Evoque, men som i senere tid er blitt aktualisert i blant andre Toyota RAV4 og lille elektriske Honda e.

Et kamera overvåker området bak bilen – og projiserer bildet i sladrespeilet. Den største fordelen har man når bilen er full av mennesker eller bagasje, og sikten bakover er begrenset.

Den største ulempen ser man når man skal speile seg...

Blindsone

Men med et lite trykk kan man veksle mellom digitalt speil og tradisjonelt speil.

Av øvrige nyheter er blindsonevarsling som standard på alle utstyrsversjoner· den største.

DIGITALT SPEIL: I en bil med mange passasjerer eller mye bagasje, fungerer et digitalt speil utmerket. Dette er fra innsiden av nye Honda e.