MÅLESTOKKEN: VW Golf har i mange å vært Norges mest solgte bil og en målestokk for alle konkurrentene. Foto: Espen Røst
VW Golf stasjonsvogn
Denne bestselgeren er deilig praktisk
VW har alltid hatt problemer med å selge Golf stasjonsvogn. Merkelig, siden den har alle de gode egenskapene til en femdørs Golf, pluss ekstra stor bagasjeplass.
VW Golf 1,0 TSi Businessline autom. stasjonsvogn. Motor: Tresyl. rekkemotor, 1,0 lit. bensin m/turbo, 81 kW/110 hk v. 5.000 omdr. – dreiemoment 200 Nm v. 2.000 omdr.
Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 10,4 sek. Toppfart: 197 km/t. Dekk på testbilen: Hankook Ventus Prime 2 – 205/55 R16
Komfort
7/10
Automatgir bidrar til en lettkjørt kjørefølelse, men litt hakkete igangkjøring. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag og den innvendige støyen er lavest av testbilene (68,8 dBA i 90 km/t), men støynivået på sommerdekk er for høyt. Noe skyldes at den er utstyrt med relativt normale 16-tommers hjul. Setene er så gode og førerplassen så oversiktlig at alle finner seg til rette bak rattet i en Golf.
Design
6/10
Å lage en praktisk stasjonsvogn med spennende utseende er bortimot umulig. Golf har en design som ikke skremmer noen, men som heller ikke er spesielt vågalt. Grå er ikke vår favorittfarge. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Et eksempel til etterfølgelse.
Kjøreegenskaper
8/10
Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskapene på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er en nesten perfekt blanding av sportslighet og komfort. Med denne lille motoren er ikke bilen noen sprinter, men klarer seg greit i vanlig trafikk. Vi målte 11,7 sekunder fra 0-100 km/t.
Miljø og forbruk
6/10
Vi målte forbruket til 0,52 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,49. Dette er et lavt forbruk, tatt i betraktning av at bilen har automatgir. CO2-utslippet er på 110 gram og NOx-utslippet på 34,0 milligram. Dette er innenfor gjeldende krav, men høyt til en bensinbil å være.
Utstyr
7/10
Denne nyeste utgaven av Golf har fått en de mer utstyr som standard. Vår bil med Business-pakke, har mye sikkerhetsutstyr med blant annet LED hovedlys, dynamisk fartsholder og automatisk bybrems for biler og fotgjengere. Ryggekamera, navigasjon, blindsonevarsler og en del annet spennende utstyr koster fortsatt ekstra.
Praktisk
8/10
Golf er i utgangspunktet en kompakt bil som passer godt for et par, men denne stasjonsvognen klarer fint en familie med ette eller to barn. Bagasjerommet er på 605 liter og det er langt større enn mange SUV-er i kompaktklassen. Slår du ned bakseteryggene får du et flatt, stort lasterom.
Pris
7/10
Billigste femdørs Golf med bensinmotor, koster nå tett oppunder 300.000 kroner. I stedet for denne kjøper de fleste den ladbare hybridutgaven. Vår stasjonsvogn koster 327.100 kroner, har bra plass til en lite familie og er sånn sett et gunstig valg sammenliknet med mange andre biler.
Driftskostnader
7/10
Erfaringsmessig har VW Golf gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har fem års/100.000 kilometers nybilgaranti. Vi målte forbruket til testbilen til 0,52 l/mil på blandet kjøring. Det er bra.
Sikkerhet
9/10
VW Golf fikk fem stjerner og gode poengsummer for sikkerheten til de voksne og barna i bilen i EuroNCAPs kollisjonstest. Den får litt dårligere resultat i påkjørsler av myke trafikanter.
Annenhåndsverdi
7/10
Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg noe bedre enn gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Autolease anbefaler motorvalg er bensin 150hk og mener at utstyrsnivået Highline vil holde seg best i pris.
Golf kommer i et utall varianter, og de første fem månedene i år solgte den elektriske og ladbare hybridutgaven 2644 av totalt 4110 eksemplarer.
Stasjonsvogn-utgaven leveres ikke med noen av disse drivverkene.
Det er noe av forklaringen til at interessen for akkurat denne modellen ikke er på topp.
Men stasjonsvogna har mye annet å by på, med blant annet et bagasjerom på over 600 liter. Det gjør dette til en fin bil for en liten familie med ett eller to barn.
Selv om det ikke er veldig lett å se på utsiden, har Golf akkurat fått en ansiktsløftning.
Noe mer utstyr som standard og nye bensinmotorer (først og fremst en ny en-liters bensinmotor med turbo på 110 hester) er de viktigste endringene.
Denne motoren får du også sammen med DSG automatgir, noe som blir en populær kombinasjon i Norge. Motoren er overraskende energisk, gir lite støy, et lavt forbruk og passer fint til bilen.
Ellers kan du velge en 130 eller 150 hester bensinmotor med motorkutt når bilen triller, noe som også skal kutte forbruk og utslipp.
Den bortimot perfekte kombinasjonen av sikre kjøreegenskaper og komfort på veien, er noe av hemmeligheten bak Golf-suksessen.
I tillegg er førerplassen et eksempel til etterfølgelse.
Golf har vært målestokken i klassen i mange år, og det til tross for at den er dyrere enn konkurrentene. Den «nye» utgaven har riktignok fått noe mer utstyr som standard og det hjelper noe.