VOKSER: Bildet viser Geely-gruppens biler basert på CMA-plattformen.

Volvo-eier med store ambisjoner:

Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme

Geely utvikler en strategi for å bygge seg mye større. Størst av alle, faktisk.

Publisert Sist oppdatert

Geely

  • Fullt navn: Zhejiang Geely Holding Group Co.
  • Ett av de store kinesiske bilkonsernene
  • Startet opp i 1986 i Taizhou som produsent av deler til kjøleskap
  • Kjøpte Volvo i 2010
  • Har i dag merkene Geely, Volvo, Polestar, Lynk&Co, LEVC (London-taxiene), Proton og Lotus
  • Konsernet produserte vel 2,1 millioner biler i 2019.

Geely er den kinesiske bilprodusenten som startet med å bygge kjøleskap, gikk videre til å kjøpe Volvo - og som vil utfordre VW om førsteplassen i verden.

Dit gjenstår det en god bit, men Geely-gruppen er i vekst og i juli solgte de 15 prosent flere biler enn på samme tid i før-koronaåret 2019.

De selger over to millioner biler i året for tiden.

Til sammenligning solgte Toyota over fire millioner biler i løpet av første halvår - og det var en kraftig nedgang fra i fjor.

Det er ti år siden de kjøpte Volvo for 1,8 milliarder dollar. Raskt besluttet Geely å utvikle viktige deler som kunne brukes på bilmodeller av alle konsernets merker, et stordriftsprinsipp som gjorde bilene rimeligere å produsere. Det har båret frukter.

Modulær strategi

Li Shufu er den driftige toppsjefen i Geely Holding, gruppen som samler alle de ulike produsentene i konsernet.

Han ser ut til å ha gjort mye riktig.

Ikke minst å sørge for at Volvo har hatt både midlene og friheten til å gjøre det de kan best, nemlig å bygge biler markedet vil ha.

Samtidig har de utviklet nøkkelen til fremtidig suksess:

Fleksibel produktarkitektur, den grunnleggende strukturen i bilene.

Slik vil Volvo, som sørget for å gi Geely troverdighet på den globale arenaen, også ha fungert som teknologisk springbrett for å nå en mye mer solid posisjon i verdens bilindustri.

Tankegangen med modulære plattformer, som både Toyota, Volkswagen og andre har tatt i bruk, var ny i Kina da Geely introduserte den.

Ambisjonen er at dette skal gi Geely-gruppen det konkurransefortrinnet som trengs for å bli Kinas store, globale bilkonsern.

Kan skaleres kraftig opp

Tre bokstaver er nøkkelen til satsingen: CMA.

Det står for Compact Modular Architecture. I motsetning til SPA (Scalable Product Architecure), som har vært forbeholdt Volvos store modeller og hybrid-GT-en Polestar 1, vil CMA få stor utbredelse på tvers av merkene.

Plattformen ble utviklet ved Volvos og Geelys felles tekniske utviklingssenter i Göteborg, CEVT.

De første modellene på denne plattformen er allerede godt kjent - det dreier seg om Volvo XC40, Polestar 2 samt Lynk & Co 01 og 02.

Den ble først tatt i bruk med XC40 i 2017 og det var i juli blitt produsert 600.000 biler på plattformen, ifølge konsernet.

Geely har også tatt den i bruk for eget merke og en ferske modellen Geely Xing Yue er også basert på CMA.

Og dette er bare begynnelsen.

Bildeserie - bruk pilene øverst for å bla:

PRODUKT-ARKITEKTUR: Bildet viser CMA-plattformen utviklet av Volvo og Geely i Göteborg. Foto: GEELY
NESTE UT: Geely Preface, her vist som konseptbil i fjor, baseres på CMA-plattformen. Foto: GEELY
Geely Preface Concept Foto: GEELY
VOLVO-FAMILIE: Lynk&Co eies av kinesiske Geely, som også eier Volvo. Det betyr at nye model 01 får mye svensk teknologi og sikkerhet. Foto: Produsenten
PÅ CMA: Lynk & Co 02 Foto: GEELY
PÅ CMA: Lynk & Co 03 Foto: GEELY

Bygger kompetanse med teknologi

Den store fordelen med den modulære og svært fleksible produktarkitekturen er at bilene kan bygges raskere og rimeligere.

Produksjonen kan også foregå i større skala, da flere merker kan bruke den samme plattformen.

Det betyr at fabrikkene også kan holde jevn produksjonskapasitet da man kan veksle mellom ulike modeller på de samme produksjonslinjene.

Ifølge visepresident med ansvar for forskning og utvikling ved Geely Automobile Research Institute, Li Li, er CMA i kjernen av Geelys fremtidige arkitekturdesign.

– Vi lærer teknologien og bygger opp talentene etterhvert som vi utvikler den, sa han under et intervju utenfor Shanghai, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Satser på Proton

Der bekreftet han at det malaysiske merket Proton, som ble innlemmet i Geely-sfæren for tre år siden, er en del av ekspansjonsplanene for bruken av denne plattformen - og en kommende plattform med tilsvarende teknologi, ved navn BMA, for mindre biler .

Det vil være nøkkelen til en kraftig økning i tilstedeværelse i Sørøst-Asia og Australia.

Proton er for øvrig allerede til stede som merke også i Storbritannia.

Da vil Geely ha tilbakelagt den første etappen på veien mot en dag å bli en utfordrer til de aller største bilprodusentene.