KJØRER BILLIG: Med Kia Optima plugg-inn hybrid kan du kjøre hverdagsreisen på strøm og hytteturen på bensin. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Kia Optima STV (bensin)

Kia Optima utfordrer VW Passat

VW Passat har vært kongen blant stasjonsvognene på grunn av sitt ladbare hybriddrivverk. Nå har den fått en seriøs utfordrer i Kia Optima Sportwagon. Den er billigere, bedre utstyrt og har litt større elektrisk rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Ladbare hybrid-biler, som kombinerer en bensinmotor, elektrisk motor og en liten batteripakke som kan lades hjemme, er blitt svært populære i Norge.

Noe av forklaringen er en generøs avgiftsrabatt fra staten på, som følge av et gunstig CO2-utslipp i EU-testen.

Kia Optima stv 2017

78 poeng

Kia Optima SW plug-in Active Business aut. Motor: Fire syl. rekkemotor, 2,0 lit. bensin, 115 kW/156 hk v. 6.000 omdr. – dreiemoment 189 Nm v. 5.000 omdr. + elmotor 50 kW/67 hk, totalt 205 hk. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,7 sek. Toppfart: 192 km/t. Dekk på testbilen: Nexen Nfera 215/55 R17

Komfort 7/10

Det innvendige støynivået målte vi til 64,6 dBA ved 90 km/t, noe som er helt greit. Vi hører litt hjulstøy på gov asfalt. Ellers sitter vi bra i setene og fjæringen er relativt myk. Det gir god komfort på langkjøring, men litt tyngre kjørefølelse på svingete veier. Mye komfortutstyr trekker opp.

Design 6/10

Design har ikke stått i fokus her. En ganske ordinær stasjonsvogn som har fått et moderne preg, men ingenting som utmerker seg for de som ønsker seg lekre detaljer. Litt uoversiktlig og ikke så brukervennlig førermiljø.

Kjøreegenskaper 7/10

Det ladbare hybriddrivverket gir rundt 250 kilo ekstra vekt sammenliknet med de andre testbilene. I kritiske manøvrer merkes dette som at bilen blir litt tyngre og reagerer litt tregere på styringen. Bilen hadde Nexen-dekk som slipper grepet på våt vei litt tidligere. De gir også litt lengre bremsestrekning enn de beste. Motoren på 205 hester gir god akselerasjon med 10,6 sekunder fra 0-100 km/t i vår måling samt raske forbikjøringer.

Miljø og forbruk 9/10

Vi målte forbruket til 0,19 liter på mila i vår testrunde på 70 kilometer med blanding av by- og landevei. Vi startet med fullt batteri og kjøre 54 kilometer før bilen gikk fra EV til hybrid-modus. CO2-utslipp oppgis til 33 gram per kilometer og NOx-utslippet til bare 2,4 milligram per kilometer. Dette er lavt sammenliknet med stort sett alle konkurrenter.

Utstyr 9/10

I tillegg til godt sikkerhetsutstyr, har Optima bant annet LED hovedlys, elektrisk bakluke, dynamisk fartsholder, skiltleser, ryggekamera, navigasjon, elektriske setejustering, varme og ventilasjon i førersetet og varme i baksete og ratt. Sammenliknet med flere konkurrenter er den svært godt utstyrt.

Praktisk 6/10

Optima SW er en femseter på 4,86 meter. Batteriet ligger under gulvet i bagasjerommet på Optima, noe som gjør at du her får 440 effektive liter. Det er minst av de fire testbilene. Nyttelasten blir også mindre på grunn av vekten på batteriene. Bakseteplassen er bra også for voksne. Et pluss for at bakseteryggen er delt og kan slås ned 40-20-40. Det betyr at du kan ha to passasjerer og laste lange gjenstander i midten.

Pris 9/10

Billigste Kia Optima SW koster 339.900 kroner, men vår testbil med ladbart hybriddrivverk koster 389.900 kroner. Dette er billig sammenliknet med hovedkonkurrent Passat GTE. I tillegg har den mer utstyr enn noen konkurrenter og 205 hester under panseret. Dette er uten tvil mye bil for pengene.

Driftskostnader 9/10

Erfaringsmessig har Kia gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket er svært lavt dersom du er flink til å lade. Det betyr at du kan kjøre de fleste hverdagsreiser på billig strøm. Kia gir sju års/150.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting.

Sikkerhet 9/10

Optima fikk 5 av 5 mulige stjerner i EuroNCAPs test i 2015, med henholdsvis 89, 86 og 68 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Det betyr at det er en sikker bil for de som kjører, men litt tøffere mot myke trafikanter enn de beste. Bilen har blant annet automatisk bybrems for biler og fotgjengere, LED hovedlys, kollisjonsvarsler, aktiv filskiftvarsler og mer. Du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com

Annenhåndsverdi 7/10

Modellens markedsverdi etter fire år og 60.000 kilometer er beregnet til å utvikle seg litt bedre enn gjennomsnittet i markedet og omtrent som snittet i klassen i bruktmarkedet, ifølge Autolease. De anbefaler bilen med Teknikkpakke.

Kia Optima er omtrent ti centimeter lenger enn Passat.

MYE FOR PENGENE: Bilen har svært mye utstyr som standard og er likevel billigere enn de andre testbilene – takket være en god avgiftsrabatt fra staten.

Optimas hybridsystem har en bensinmotor og en elektrisk motor på til sammen 205 hester og et batteri på 11,3 kWh, som skal gi en rekkevidde på strøm på 62 kilometer, ifølge Kia.

Da vi testet bilen i seks grader og regnvær, klarte vi 54 kilometer i en blanding av 70 kilometer by og landevei før bensinmotoren startet og hjalp oss videre.

Dette er litt lenger enn vi har klart med Passat.

Vi startet med fulladet batteri og målte forbruket til 0,19 liter på mila. Med tomt batteri på langkjøring brukte bilen 0,46 liter på mila. Det tar mellom tre og fem timer å lade batteriet hjemme, avhengig av om du bruker 16 eller 10 ampere kontakt. Hurtiglading er ikke mulig.

Men et hybridsystem betyr også mindre bagasjerom og nyttelast. Batteriet ligger under gulvet i bagasjerommet på Optima, noe som gjør at du her får «bare» 440 effektive liter.

På veien kjører Optima komfortabelt, med relativt lavt innvendig støynivå. Automatgir er standard på den ladbare utgaven.

Vi sitter bra i setene, standard-utstyret er bedre enn i de andre testbilene, men interiøret er preget av mange knapper og brytere som det tar litt tid å få oversikt over.

Kia er den eneste bilimportøren som gir sju års nybilgaranti. Det gir et forutsigbart bilhold. At det er garanti igjen når du skal selge bilen brukt etter noen år er også en fordel.