VIL SVARE: Volkswagen-sjef Herbert Diess måtte se at tesla passerte Volkswagen i børsverdi denne uken. Foto: Peter Raaum

Tesla med høyere markedsverdi enn Volkswagen:

VW-sjefen: – Vi skal ta Tesla

Volkswagen-sjefen Herbert Diess anerkjenner Teslas lederposisjon i elbil-racet, men under det økonomiske toppmøtet i Davos var han klar på at VW skal overta den rollen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Tesla passerte Volkswagen-konsernet i markedsverdi denne uken.

Diess var svært tydelig i sin tale under et intervju med Bloomberg denne uken. Han har tidligere innrømmet at den tradisjonelle bilindustrien har vært for treg med å ta inn over seg endringene som vil måtte komme, men i intervjuet med Bloomberg gjorde han det klart at det ikke er avgjort hvem som kommer til å vinne racet.

VW satser for tiden tungt på sin elbilstrategi og har øremerket 66 milliarder dollar til investeringer i utvikling av elbiler, hybridteknologi og digitalisering.

– Vi er optimister når det gjelder vår evne til å holde følge med Tesla i dette løpet, og på et tidspunkt kommer vi høyst sannsynlig til å gå forbi dem, sa han.

Les også: Vil trappe opp elbil-satsingen

Tesla forbi VW – på børs

Uttalelsene fra Volkswagen-sjefen omfattes av spesiell interesse nå, i lys av at Teslas markedsverdi denne uken for første gang passerte Volkswagens.

Onsdag hadde Tesla en samlet børsverdi på rundt 105 milliarder dollar, mot ca. 100 milliarder for Volkswagen. Tesla var verdt mer enn både General Motors og Ford til sammen.

Børsverdiene ligger selvsagt i troen markedet har på selskapets fremtid – og ikke i dagens industri-realitet:

Tesla produserte i fjor i overkant av 370.000 biler, sammenlignet med en samlet produksjon fra Volkswagen-konsernet på ca. 11 millioner biler.

For tyskerne har det vært en ekstra vekker at Tesla er i ferd med å forberede byggingen av sin fjerde giga-fabrikk på Volkswagens hjemmebane, i nærheten av Berlin.

Les også: Her er årets elbillanseringer

Skal på offensiven

Volkswagen er på offensiven for å øke sin slagkraft innen nye teknologier, blant annet gjennom oppkjøp og større strategiske samarbeid. Planer om å omstille til elbilproduksjon i Kina, der Tesla nå allerede er tungt inne, er også langt fremskredne. 

Men Diess ser andre utfordringer enn Tesla og teknologi-omstilling i 2020, om vi skal tro Bloomberg-redaksjonens rapporter fra Davos.

VW-sjefen var blant deltakerne i en middag der industriledere møtte USAs president Donald Trump, som ikke vil utelukke at landet kan innføre nye straffetoll-satser på europeiske produkter, også biler.

Tolltrusselen kommer i tillegg til de strengere utslippskravene som nå gjør seg gjeldende i Europa og tvinger produsentene til drastiske tiltak. Viktigst blant tiltakene er nettopp akselerert elektrifisering, og Volkswagen har fått skryt av nettopp Teslas Elon Musk for en offensiv elbil-strategi.

Skjær i sjøen

Helt på tampen av 2019 annonserte Volkswagen at målet er å produsere 1,5 millioner elbiler i ID-serien, som er basert på den ferske MEB-plattformen, dedikert til batterielektriske biler.

Fabrikken i Zwickau har allerede begynt indistriell produksjon av ID.3, den første bilen i serien.