BEDRE OG DYRERE: Den elektriske utgaven av Peugeot 2008 løfter merket opp på et nytt nivå. Men bilene blir også dyrere, varsler Peugeot-sjefen. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Den moderne teknologien har en høy pris:
Peugeot-sjefen varsler dyrere elbiler
Satsingsområdene nullutslipp, selvkjøring og sikkerhet koster bilprodusentene enorme summer. Peugeot-direktøren er enig med sin kollega i tyske Audi: Bilene blir dyrere.
DETTE ER SAKEN: Peugeot-sjef Jean-Philippe Imparato er ikke i tvil om at elektriske biler er framtiden. Men kundene bestemmer mer enn bilprodusentene.
I et intervju med FleetEurope snakker Peugeot-sjefen om et litt frustrerende 2019 og et svært så lovende 2020.
– Vi kom med flotte produkter i 2019, men hadde ikke så gode resultater. Men 2020 blir fantastisk, fastslår han – og tenker spesielt på interessen rundt de to nykommerne i porteføljen, 208 og 2008.
Peugeot har en helt bevisst strategi med sine nye modeller. De ser mer eller mindre kliss like ut utvendig, uavhengig om de bærer på en diesel, bensin eller batterielektrisk motor. Valgfriheten skal være en av merkets styrker.
– Velg hvilken Peugeot du vil ha. Deretter velger du motor, sier Imparato.
– Kundene er sjefen
Audi-sjefen Bram Schot uttalte nylig at bilene kommer til å bli dyrere. Kollegaen i Peugeot deler oppfatningen som kan virke ganske kontroversiell i en tid da man snakker om stadig mer produksjonseffektive plattformer og færre servicepunkter på elbilene.
– Hvorfor? Jo, de nærmeste årene vil bilene bli stadig mer elektriske, autonome og tilkoblede. Hvis du summerer alle de teknologiske nyvinningene, så vil prisen stige.
Men Imparato er påpasselig med å påpeke følgende:
– Det er ikke vi, det er kundene, som er sjefen. Spørsmålet er hvor mye folk er villige til å betale for økt elektrifisering, bedre selvkjøringsteknologi, høyere sikkerhet og så videre. Vi må være veldig forsiktige.
– Skal vi lage en bil med selvkjøringsteknologi på nivå 4 (nest høyeste nivå, bilen kjører av seg selv, men sjåføren har mulighet til å overta kommandoen, red. anm.), så koster det 15-20.000 euro (snaue 150-200.000 kroner) per bil. Derfor sier vi at nivå 3 er fornuftig for biler, mens nivå 4 er for busser og andre offentlige kjøretøy.
Samtidig minner han om at en typisk Peugeot-kunde gjerne legger på litt ekstra.
Over halvparten av 208-modellene som selges er de dyrere utstyrsversjonene GT- og GT-Line.
På spørsmål fra FleetEurope om han tror elektriske biler er framtiden, svarer Imparato dette:
– Ser vi på det kommende tiåret og konsentrerer oss om urbane strøk, så er svaret ja. Etter den tid, vet jeg ikke. Kanskje dukker det opp ny teknologi.
Men det er ganske opplagt at Peugeot-sjefen er begeistret for teknologien som preger teten på salgsstatistikken her i Norge.
– Elektriske biler er ikke bare en løsning, de er også nydelige å kjøre. Kjører du en elektrisk 2008, så får du alle bilens kvaliteter – pluss stillheten. Alle snakker om elektriske biler, men det er for få som kjører dem. Min oppfordring er: Ta deg tid til å prøve en elbil, så kommer du garantert til å ønske deg en, sier Imparato.