TIDSRIKTIG: MG ZS EV tilhører den raskest voksende bilkategorien – små/kompakte SUV-er. Bilen er designet i England, men bygget i Kina. Foto: Norwegian Mobility Group
Denne gangen er det alvor:
Her ruller de første Kina-bilene for salg i Norge
Det viste seg å være falsk alarm forrige gang mediene annonserte at det var klart for salg av kinesiske biler i Norge, men denne gangen er det ingen tvil: De første eksemplarene av den kompakte SUV-en MG ZS EV har rullet i land og lansering er nært forestående.
DETTE ER SAKEN: Kinesiske biler er nå en realitet for norske bilkjøpere.
– Dette er en merkedag for oss, å se de første MG bilene kjøre i land i Norge, sier Jan Kåre Holmedal, administrerende direktør i Norwegian Mobility Group, som importerer det kinesiske merket, med britiske røtter, til Norge.
Denne uke la den første båten med MG-last til kai i Drammen og de første 200 bilene kunne kjøre i land på norsk jord. Offisielt lanseres den 2. februar.
Det er allerede mulig å bestille prøvekjøring av bilen, som distribueres gjennom et eksisterende forhandlernettverk. Dette skal utvides, ifølge importøren.
MG ZS EV koster fra 230.000 kroner, og vil konkurrere blant annet mot den kommende Peugeot e-2008.
I design ligner bilen ikke så rent lite på en tidligere storselger: Nissan Qashqai. Den er bare en anelse mindre. Størrelsesmessig ligger MG-en dermed i den lave enden av folkesuv-klassen, med 431 cm i lengden, 180 i bredden og 164 i høyden. Bagasjerommet er oppgitt til 448 liter i volum.
ZS EV er utstyrt med en vannavkjølt batteripakke fra CATL, med en kapasitet oppgitt til 44,5 kWt. Dette skal muliggjøre en rekkevidde på 263 kilometer (WLTP).
Effekt oppgis til 143 hestekrefter og dreiemomentet 353 newtonmeter, noe som burde gi greit fraspark.
El-SUV-en er utstyrt med en 7,4 kilowatts ombordlader og batteripakken skal kunne lades fra en godt dimensjonert hjemmelader på cirka åtte timer.
Hurtiglading med opptil 80 kW effekt fra en CCS DC-lader, til 80 prosent, skal ta 36 minutter.
De som har levd en stund, vil kanskje huske MG (Morris Garages), som en britisk produsent av snertne sportsbiler. I kjølvannet av MG-Rover-gruppens konkurs i 2005 endte etter hvert med at det største kinesiske bilkonsernet, SAIC overtok produksjonen.
Norwegian Mobility Group er en del av Gill Gruppen, Subaru-importør til Norge gjennom en årrekke. Subaru mer enn halverte salget i 2019 fra året før, så det vil være en kjærkommen vitamininnsprøytning å kunne tilby en elbil (i tillegg til hybridutgaven av Subaru Forester).
Konsernet har i over ti år jobbet for å få agenturet for en kinesisk elbilprodusent, helt siden de i 2008 var i samtaler med en tidlig etablert aktør i det markedet, BYD.