ENDELIG: Hyundai Kona er omsider klar for det norske veinettet. Den er liten og snerten – og den kommer lengst av alle på en lading. Men langturkomforten er lite å skryte av.

Rekkeviddekongen endelig på norsk jord:

Kona tar kommandoen

Med Hyundai Kona kommer du herfra og til hytta og tilbake igjen uten å lade. Rekkevidden er klasseledende. Men ikke komforten.

Publisert Sist oppdatert

Kona leveres bare med den største av to batteripakker her i Norge - på 64 kWh. Den mindre ble ikke vurdert som bra nok for norsk klima og nordmenns kjøremønster.

På papiret setter det kraftigste batteriet ny standard for rekkevidde, i tøff konkurranse med leveringsudyktige Opel Ampera-e. I følge den nyere og strengere målemetoden (WLTP) skal Kona klare 48 mil.

– Våre målinger viser at den går 3,5 mil lenger enn en Ampera-e, sier Dr. Choi fra Hyundai.

Framtidige tester vil vise om doktoren har rett. Uansett betyr det nok minst 10 mil bedre rekkevidde enn for dagens bestselgere som Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3. Da kan du en gang for alle stryke rekkeviddeangst fra listen over diagnoser.

Les også: Her er vår test av VW e-Golf og Nissan Leaf

Timer med Kona

Motor har testet Kona i timevis i og rundt hovedstaden, inkludert mye motorveikjøring. Rekkeviddemåleren lyste mot oss med hele 21 gjenstående mil da vi parkerte i sentrum på ettermiddagen.

Les også: Hva lønner seg – batteri, plug-in eller hybrid?

Kona har 204 hestekrefter. Det er også mest av alle i klassen.

Men her merker vi ingenting til forspranget. Dessuten er omtrent 100 av dem overflødige i den daglige driften Kona er konstruert for.

Bilen er oversiktlig, lettkjørt og lettbetjent på alle vis. Uklanderlig i all sin hverdagslighet. Materialer og overflater er bruksvennlige og lettstelte. Men du har mer luksusfølelse i en Leaf, bedre kvalitetsfølelse i en e-Golf og langt festligere linjer i en BMW i3.

Les også: Vi har testet Hyundais herlige nullutslipps-SUV

FUNKSJONELT: Interiøret er tydelig og lettbetjent i god Hyundai-ånd, du trenger ikke mange minuttene på å bli kjent med bilen.

SUV-preg light

Utseendemessig er det et visst SUV-preg, med de svarte kanalene og skjermbuene og den litt økte bakkeklaringen. Men Kona er bare 10 centimeter høyere enn en Golf – og ni centimeter kortere.

Og du får verken firehjulstrekk eller hengerfeste som kunne passet det barske utseendet.

Bagasjerommet er på beskjedne 332 liter, inkludert oppbevaring av ladekabler. Baksetet kan deles 60/40, men mangler skiluke.

Nissan Leaf har til sammenlikning over 100 liter mer kapasitet med baksetene på plass.

Koreanerne har aldri vært kjent for å lage støysvake biler. Kona i fossil utgave har fått mye kritikk for dekkstøyen. Den elektrifiserte utgaven er ikke bedre.

Tvert imot, den oppfattes litt dårligere. Fordi fraværet av motorstøy åpner for veistøyen. I Kona kommer det tidlig.

Selv i moderate byhastigheter er dekkstøyen merkbar. Fra 60-70 km/t ganske påfallende.

På motorvei ganske plagsom.

Les også: Derfor bør du vente med å kjøpe Volvos prisvinner

Bråker mest

Vektbesparelse har naturligvis høy prioritet i moderne biler. Og spesielt i biler som skal finjusteres til å forbruke minst mulig og rekke lengst mulig.

Men denne gangen synes vi det er ofret for mye støydempende materiale på rekkeviddens alter. De mestselgende konkurrentene Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3 er heller ikke stillegående biler, knapt innenfor det akseptable i motorveifart.

Men – med forbehold om at vi ikke har hoppet direkte fra den ene bilen til den andre – er vi ganske sikre på at Kona bråker mest i denne kvartetten.

Selv på særdeles oppvarmet sommerføre, der asfalt og gummi bokstavelig talt smelter sammen til en litt vennligere enhet for det menneskelige øret, står støynivået i skarp kontrast til en rekkevidde som inviterer til timer med kjøring uten ladestopp.

Les også: Er dette årets aller beste elbil?

Folkelig pris

Startprisen er 325.900 kroner. Utstyrstilleggene er få: 10.000 for ventilerte skinnseter. Ytterligere 10.000 for soltak. Vi anbefaler gjerne skinnsetene, ikke minst på grunn av ventilasjonen.

Da de koreanske søsknene Hyundai og Kia for noen år siden kom med oppvarmet ratt på sine rimelige modeller, tenkte nok mange: Hva i all verden skal man med det?

Det samme er kanskje tilfelle med ventilasjon i setene?

Men det er bare å fastslå:

Alle som har vært ute en kald vinterdag med varme i rattet, vil kreve det på sin neste bil. Og et liknende krav kommer fra alle som har sittet inne en varm sommerdag med ventilasjon i setet.

Foreløpig er det ikke så mange andre enn koreanerne som kan tilby begge deler til folkelige priser.

Les også: Elbil-bølgen gir sjanse til småbil-kupp

Rikholdig

Grunnen til at tilleggsvalgene er få, er naturligvis at standardutstyret er rikholdig.

Noen eksempler:

Blindsonevarsler, elektriske seter, ryggekamera, head-up display, aktiv filholder, LED hovedlykter, skiltleser, varmepumpe, batterivarmer, ryggeradar for kryssende trafikk, navigasjon, nøkkelfri tilgang og start/stopp.

Svært mye av dette er tillegg hos konkurrentene.

Av de 20.000 nordmennene som stilte seg i reservasjonskø til Kona, har nesten 7000 endt opp med å bestille bilen. Førstemann i køen kan sette seg bak rattet i august. Men bestiller du i dag, så må du trolig vente i to år på bilen.

Rekkeviddekongen er ikke innen rekkevidde for alle.

Les også: Dette er bilene som kommer