DIESELKØ: 1,6 liters HDi-motorer på rekke på Tremery-fabrikken utenfor Metz.

PSA-fabrikk med historisk veiskille:

Verdens største dieselmotorfabrikk satser på el-motorer

Tydeligere blir ikke bilindustriens paradigmeskifte: Verdens største dieselmotor-fabrikk legger om driften. For å kunne øke produksjonen av motorer til elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Den gigantiske dieselmotorfabrikken i Tremery nord for Metz helt nord i Frankrike står foran en radikal omlegging, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ikke bare skifter den eier – fra PSA Groupe til den nye fusjonen Stellantis (PCA pluss Fiat Chrysler).

Den skifter produksjonslinjer også.

Mens motorer til elbiler har utgjort en liten brøkdel av produksjonen de siste årene, skal denne nå trappes kraftig opp. Fra en dobling til 180.000 slike motorer i 2021, og så til over 900.000 (mer enn halvparten av fabrikkens kapasitet) i 2025.

Dramatisk fall

Etterspørselen etter dieselmotorer har falt dramatisk etter dieselskandalen for fem år siden, og nå vil nye EU-krav skyve bilindustrien ytterligere i retning lavutslippsbiler – selv om etterspørselen blant kundene på ingen måte er avklart.

Ventetiden er lang på de ettertraktede modellene i Norge, men i den store verden er elbil-skiftet fortsatt noen år frem.

– Men 2021 vil bli et avgjørende år, med den første virkelige overgangen til en verden med elektriske biler, sier fagforeningsrepresentanten Laetitia Uzan ved fabrikken i Tremery til Reuters.

Frykter for arbeidsplasser

Fra et ansatt-perspektiv kommer overgangen med større utfordringer enn rekkeviddeangst:

Elbilmotorer har bare en femtedel så mange deler som en tradisjonell dieselmotor. Det betyr at bedriftene trenger færre ansatte. Ved Tremery håper man skiftet skal kunne skje ved naturlig avgang, men det vil ikke bære for industrien som helhet.

Et tysk arbeidsforskningssenter har anslått at 100.000 arbeidsplasser i den tyske bilindustrien er i fare ved denne overgangen. Det tilsvarer hver åttende medarbeider. I Frankrike er tilsvarende anslag på 15.000 utsatte arbeidsplasser – av totalt 400.000.

Norske tilstander

Europa er området hvor dieselteknologien historisk har stått aller sterkest, men nå merker man skiftet for fullt.

Reuters refererer analytikere i IHS Markit som sier et 20-talls modeller ikke lenger kommer i dieselversjon fra 2021 – blant disse Renault Scenic og Honda Civic.

Samtidig viser nyhetsbyrået til tall fra en britisk lobbygruppe, The Society of Motor Manufacturers and Traders, som sier det vil komme 29 nye helelektriske modeller og sju nye ladehybrider på det engelske markedet i 2021 – mot 26 med forbrenningsmotor, hvorav bare 14 kommer i dieselutgave.

I september passerte de elektrifiserte bilene (helelektrisk, ladehybrid og hybrid) dieselbilene i antall nybilregistreringer i EU-området – for første gang.

Mens det samlede bilsalget i EU falt 29 prosent under de første ni månedene av 2020, steg salget av helelektriske og ladehybrider med 122 prosent.