STØRST I VERDEN: Det kinesiske bilmarkedet er verdens største og nå er også bilmessen i Shanghai størst globalt. Tysk bilindustri satser stort her.Foto: AUTO SHANGHAI
Kina leder an i gjenåpningen:
Se nyhetene fra verdens største bilutstilling
Kina er verdens ledende bilnasjon, og nettopp i Shanghai pågår nå verdens største bilmesse som et slags bevis på gjenåpning etter viruset. Se bildene av de nye bilene.
Tradisjonelt har den store kinesiske bilutstillingen alternert mellom Beijing og Shanghai. Etter en Beijing-utstilling sist høst uten mange nyheter, har mange av de store produsentene satset stort på seansen i Shanghai:
Temaet for messen i år er Embracing Change, altså omfavne endring, ønske den velkommen.
Organisatorene understreker betydningen av mobilitetstrendene: Elektrifisering, intelligens (nå legger man ofte ikke til kunstig foran ordet lenger) og tilkobling til nettet.
Det man vil omfavne er relanseringen av bilindustrien i den digitale tidsalderen. Denne vil blant annet bygge på utviklingsmulighetene som ligger i «den nye infrastrukturen», der kommunikasjonen mellom omgivelsene, mennesket og kjøretøyet er en viktig komponent - med eksempelvis utbyggingen av 5G-nett og fremskrittene innen kunstig intelligens som muliggjørere.
Annonse
Bil og infrastruktur
Ikke overraskende i en mega-by som Shanghai, anses målet å integrere mobiliteten (bilen er bare en del av denne) med smarte byer.
For det store flertallet av verdens befolkning er bil hovedsakelig et verktøy for individuell transport, for å komme seg fleksibelt fra ett sted til et annet eller flere andre - når og hvor man behøver, og for de aller fleste, i store byområder. Det betyr utvikling mot selvkjørende biler som kan tilkalles og som kontinuerlig er på nett og kommuniserer med brukeren og med omgivelsene.
Tilhengerfester, takbokser og lyktespylere snakkes det her fint lite om.
Elektrifiserte eller helelektriske dominerer på utstillingsgulvet. Kina er både verdens største marked for – og produsent av – elbiler. Det gjør at svært mange, både etablerte aktører og oppstarter, ser store muligheter og i Kina finnes det i dag ikke mindre enn 400 registrerte produsenter av elbiler. Inntjeningen er det foreløpig så som så med.
En stand som skaper mye oppmerksomhet tilhører selskapet Evergrande. Konglomeratet er en fersk aktør, som i fjor kjøpte NEVS, selskapet som overtok boet etter den svenske bilprodusenten SAAB.
Evergrande viser frem ikke mindre enn ni ulike elbilmodeller, under merket Hengchi og til tross for at de ennå ikke har solgt en eneste elbil, har de en større markedsverdi enn både GM og Ford.
Ifølge South China Morning Post stiller flere analytikere seg tvilende til om den vordende bilprodusenten er økonomisk bærekraftig og viser blant annet til at en viktig del av opplæringen til nye ansatte er ...salg av eiendom.
Sett opp mot slike tilstander fremstår oppstarter som Nio, Xpeng, Li Auto og Byton nesten som trauste og veletablerte.
Og Thomas Ingenlath, toppsjef i Polestar, uttalte for eksempel under messen at han fryktet at elbilindustrien kunne bli en «lekeplass for investorer».