VILLDYR: Peugeot vil fremkalle assosiasjoner til dyrenes konge med sitt designspråk - men tankene til artikkelforfatteren går mer mot en hai. Vilt er det uansett!

Prøvekjørt: Peugeot 508 PSE (ladehybrid)

Tidenes sterkeste Peugeot holder det den løver

Peugeot 508 PSE har et utseende å leve opp til hva angår sportslighet, men jammen innfrir denne ladehybriden. Ingeniørene har utfoldet seg, og resultatet overbeviser.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Kjøreglede, interiør,utstyrsnivå

MINUS:

Relativt trang, uinspirert motorlyd

Peugeot hadde våget å gjøre ting annerledes da de lanserte annen generasjon av mellomklassebilen 508 i 2019. De fulgte ikke de gamle standardene for familiestasjonvogner med denne.

Med dagens 508 har de satset på design, nyskapende interiør og kompakt kjørefølelse fremfor å prioritere praktiske egenskaper, nøktern fremtoning og et hav av plass.

Altså i større grad en bil som heller mot noe som fremkaller entusiasme, enn en som nøyer seg å løse et transportbehov.

Vi applauderte disse valgene da vi testet 508 SW første gang.

Kraftig vitamininnsprøytning

Med slike designvalg er det ikke rart at det har vært fristende for den franske produsenten, som har stolte tradisjoner innen motorsport og med høy-ytelsesvarianter av sine folkelige modeller, å lage en versjon med enda sterkere visuell karakter og å få sin sportsavdeling til å trene den opp til å bli en skikkelig muskelbunt.

Det er det de har gjort med denne bilen: Peugeot 508 PSE, der PSE står for Peugeot Sport Engineered.

Det gjør det umulig ikke å la tankene vandre mot en annen bil i familiekategorien som har vært gjenstand for en lignende spesialbehandling.

VELG SELV: Famileforelder-alibi, til venstre, eller ren entusiastbil med sportscoupé-assosiasjoner, til høyre: Begge gir en god dose kjøreglede.

Volvo-konkurrent

De som følger med på motor.no vil muligens huske at vi har vært innom et lignende konsept for ikke lenge siden med Volvos høyytelses-sedan S60 Polestar Engineered.

Om det er en viss analogi - begge er ladbare hybrider, begge har fått jekket opp ytelsene og fått et resolutt sportslig oppsett - oppleves de likevel ganske ulike, der de visuelle forskjellene forteller noe om det som skiller tilnærmingene.

Forenklet oppsummert har Volvo løst oppgaven effektivt og med nordisk tilbakeholdenhet, mens Peugeot er mer «latinsk» i tilnærmingen, i det minste på overflaten.

Teknologisk overbeviser begge og det den franske modellen ligger under i rene ytelser (360 hester mot 405), tar den etter vår mening igjen i evnen til å sprudle og fremkalle entusiasme ved rattet - og lavere vekt.

Valget vil være et spørsmål om smak, behag og temperament - og til en viss grad om pris.

Vår testbil, stasjonsvognutgaven, koster 699.900 kroner og har da alt inkludert - unntatt vinterhjul, metallic lakk (gråfargen på bildene er standard), og eventuelt soltak. Korrigert for utstyrsnivå vil Volvoen koste vel 200.000 kroner mer.

LEKKERT - OG BRUKERVENNLIG: Førermiljøet i Peugeots nyeste modeller er blant våre favoritter - og når et nytt nivå i 508 PSE. Legg merke til de elegante tangentene nedenfor skjermen.
IKKE ALL VERDEN: 508 er ikke plasskongen blant familiebilene. Det har da heller ikke vært første prioritet. Men fire voksne kan da få plass i kupéen.
FØRERORIENTERT: Her er det innrettet så føreren i størst mulig grad skal kunne konsentrere seg om veien.

Et rimeligere alternativ til BMW

Peugeot har nok heller villet ta sikte på BMW. Den tyske produsentens modell 340ixDrive ligger, med sine 372 hester, på et tilsvarende ytelsesnivå, men langt over prismessig.

Peugeot 508 PSE har en 1,6 liters turbomotor med 200 hestekrefter foran.

Denne kompakte enheten suppleres av to elektriske motorer - den ene foran, med 110 hestekrefter, den andre bak, med 113 hestekrefter.Totalt gir dette en maksimal effekt på 360 hk og bilen blir dermed den sterkeste serieproduserte Peugeot-modellen noen gang. (Vi understreker serieproduserte, vel vitende om at løvemerket selvsagt kan vise til heftigere ytelser gjennom sin historie i rally og Formel 1).

Drivlinjen besørger på den måten både fartsressurser, firehjulsdrift og mulighet for å kjøre elektrisk.

Klarer oppgitt rekkevidde

Peugeot oppgir den elektriske rekkevidden til 42 kilometer. Med kjøring på riksvei mellom Ringerike og Hadeland, på fartsgrensen og med en bortimot nøytral høydeprofil i 3-4 plussgrader bikket kilometertelleren fra 41 til 42 km akkurat i det bensinmotoren slo inn.

Det må kunne sies å være å holde det man lover.

Men vi prøvekjørte selvsagt ikke denne bilen hovedsakelig for å finne ut om den er pendlervennlig.

Om man kan pendle helelektrisk frem og tilbake til jobb i uken, er det selvsagt bra, men med denne bilen vil man benytte seg av de egenskapene den ellers tilbyr.

Hybrid tunet for ytelser

Rene ytelser står i stil med det man kan forvente. Kreftene fra de tre motorene overføres overraskende sømløst til veien via en en åttetrinns automatgirkasse. 0 til 100 går unna på 5,2 sekunder, men bilen oppleves faktisk enda kvikkere. Bilens toppfart er for øvrig elektronisk begrenset til 250 km/t.

Det kan henge sammen med at den ligger såpass lavt på veien og gir en kompakt følelse når man sitter bak rattet, men kraftoverføringen er åpenbart effektiv.

Rent teknisk skiller 508 Peugeot Sport Engineered seg fra de andre ladehybridene til Peugeot på flere måter. I forhold til den ordinære 508 Hybrid er PSE-utgaven lavere, har bredere sporvidde, oppgraderte bremser og 20-tommers felger.

Sammenligner vi drivlinjen med den som sitter i 3008 Hybrid4, er den bakre elektriske motoren i denne aktiv opp til 190 km/t, mot 135 (selvsagt av praktisk interesse kun hvis man kjører på bane eller på en tysk motorvei), og totaleffekten er 60 hestekrefter høyere – 360 hk mot 300.

Inspirerer på veien

Kjøreopplevelsen i 508 PSE er befriende inspirerende på de svingete fylkesveiene med lite trafikk der vi får satt den aktivt på prøve. Veigrepet, selv på fuktig vei med vinterdekk, er upåklagelig, balansen i understellet betryggende og presisjonen i forstilling og styring er det heller ikke noe å si på.

Peugeot 508 PSE er rett og slett underholdende å kjøre aktivt.

Vi kunne imidlertid ha ønsket oss et mer inspirerende lydbilde; selv om Peugeot har tunet 1,6-literen som de har kunnet, er det ikke til å komme fra at det er en liten rekkefirer vi har med å gjøre og der kan ikke elmotorene bidra.

Ellers er bilen av de mer stillegående, med god lyddemping som bidrar til generell komfortfølelse, selv om en del rullestøy trenger gjennom i motorveihastighet.

Kjøreprogrammer

Føreren kan stille inn ulike kjøremoduser via en velger plassert ved siden av girspaken i midtkonsollen. Man kan velge mellom sportsinnstilling, vanlig hybrid, hovedvekt på komfort eller ren kjøring på strøm.

Dessuten kan man velge permanent firehjulsdrift ved å velge programmet 4WD. Vi prøvde dette på snødekt vei, og det hjelper unektelig på fremkommeligheten, med overføring av moment dit grepet er best til enhver tid.

Selv om bilen har et sportslig oppsett i utgangspunktet er ikke bilen hardcore sportslig på en overdrevent ukomfortabel, stiv måte - selv ikke i innstillingen Sport.

Det stramme understellet gir svært effektive kjøreegenskaper, men samtidig er demperne effektive over ujevnhetene - selv om disse selvsagt, i Sport, gjør seg bemerket.

Kjøreinnstillingen Comfort, derimot, gjør transportetappene bortimot like behagelige å tilbakelegge som med en hvilken som helst familiebil.

Interiør som skiller seg ut

Bak rattet er det lett å finne seg til rette. Sportssetene er behagelige, samtidig som de gir god støtte, ikke minst i forkant. Vi har tidligere skrytt av interiøret i 508 og gjør det igjen. Funksjonell tekno-design dominerer, og om grått dominerer, sprites det effektivt opp av gult både i skjermene og som kontrastsømmer på seter og dashbord.

Peugeot har utvilsomt funnet sin helt egen stil for interiørdesign, som vi setter pris på.

Riktignok er det ikke alle som umiddelbart blir fortrolige med den uvanlige plasseringen av instrumenteringen ovenfor rattkransen, men når man venner seg til det, viser det seg å være effektivt for oversikt og ergonomi.

Kombinasjonen av knapperader, hvorav de nevnte metalltangentene under skjermen, og berøringsskjerm, er ergonomisk tilfredsstillende.

Blant annet er det praktisk å betjene informasjonsvisningen i instrumentpanelet knappene ytterst på hendlene for lys (til venstre) og vindusvisker (til høyre).

Utstyrsbonanza

508 Peugeot Sport Engineered leveres fullt utstyrt. Den har 20-tommers felger, Alcantara seter med kontrastsømmer, elektrisk setejustering, sportsratt med kontrastsømmer, justerbar fjæring og adaptiv cruise control med selvkjøring nivå 2.

I kapittelet lys og sikt har den LED hovedlys foran og bak, sikt- og lyspakke, nattsyn-funksjon (som innebærer at når det er mørkt eller dårlig sikt, registrerer Night Vision-systemets infrarøde kamera fotgjengere eller dyr foran bilen. Bildet vises i førerens synsfelt på displayet, og det høres et varselsignal).

Annet inkludert er sikkerhetspakke «pluss», navigasjon 3D og Focal Hifi lydanlegg med 10 høyttalere.

I tillegg har den selvsagt det som gjør utseendet så spesielt, som er egne detaljer fra Peugeot Sport. For eksempel felgene, sort eksosanlegg, pedaler i aluminium, spesiell grill, vinger/diffusere på støtfangere foran og bak, lakkerte bremsekalipere og kryptonittgule detaljer.

Joda, det finnes noe ekstra, men det er kun hvis man vil ha en annen farge enn den grå på bildene. Bilen kan nemlig også leveres i sort metallic og hvit perlemor. Elektrisk soltak i glass kan også bestilles.

PS: Både sedan og stasjonsvogn (SW), er tilgjengelig i Norge. Som sedan starter den på 684.900 kroner og SW starter 699.900 kroner.